Tijdschriften stuwen winst WPG omhoog
Tijdschriften als Vrij Nederland, Opzij, Psychologie Magazine en J/M hebben de winst van WPG Uitgevers vorig jaar flink verhoogd.
In vergelijking tot 2002 steeg het nettoresultaat met 13 procent tot 2,3 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de uitgeverij dinsdag heeft gepubliceerd.
Het bedrijfsresultaat kwam een kwart hoger uit op 3,9 miljoen euro. Daarentegen daalde de omzet met ruim 2 procent naar 107 miljoen euro. Dat kwam onder meer door de licht dalende advertentie-inkomsten en minder omzet uit de educatieve activiteiten.
Zo leden de Zwijsen-uitgeverijen onder scholen en huishoudens die hun hand op de knip hielden. Voor kunstboekuitgeverijen BIS en Ludion verliep het jaar „teleurstellend”, stelde WPG in een toelichting op de resultaten.
De tijdschriftentak heeft echter een prima jaar achter de rug, waarbij alle bladen aan de winst bijdroegen. Ook de boekenuitgeverijen voor kinderen en volwassenen zagen hun omzet toenemen. Bij de Arbeiderspers, Archipel en Balans was zelfs sprake van „een voortreffelijk jaar”.