Recensie: Debuut-cd EO-organist Bastiaan Stolk
Je zult maar in een door de EO georganiseerde orgelwedstrijd tot beste (amateur)organist van Nederland gekroond worden. Het overkwam Bastiaan Stolk (30), organist van de Oude Kerk te Veenendaal.
Stolk is een speelman die respect afdwingt. In zowel literatuur als improvisatie is hij gekneed door zijn leermeester Gerrit Chr. de Gier. Wie zijn door Aad van der Waal opgenomen debuut-cd beluistert, moet de EO-kwalificatie beamen.
De ”kerk op de markt” in Veenendaal heeft een Vierdagorgel (1974) waarvan een groot deel van het pijpwerk afkomstig is van het Steenkuylorgel (1900) uit de voormalige Wilhelminakerk te Rotterdam. Met de meditatieve parafrase over ”Heugelijke tijding” van Feike Asma zie ik me daar weer zitten. Stolk weet die sfeer goed te treffen.
Na een aardige improvisatie over Gezang 303 uit het Liedboek voor de kerken zit je bij Bachs Preludium en Fuga in g-moll (BWV 535) op het puntje van je stoel. De ”spielfreudigkeit” spat eraf. Van Bach klinken ook de koraalvoorspelen ”Ach bleib bei uns” en ”Erbarm dich mein”. Voor de cantus firmus van de laatste kiest Stolk helaas een wat grof klinkende Trompet. In werk van Guilmant, Pierné, Grison en Dubois toont de virtuoos zich beheerst en opperbest.
Het Scherzo Symphonique van Guilmant heeft hem kennelijk geïnspireerd voor zijn improvisatie over Psalm 150. Meesterlijk hoe hij de melodie bewerkt, daarbij platgetreden paden vermijdend. Grappig is dat hij de melodie afwisselt zonder en met toevallige verhoging. De finale over Psalm 72 van Cornelis de Wolf staat als een huis.
Van zo’n amateurorganist zullen we vaker horen.
Bastiaan Stolk – Oude Kerk Veenendaal; STH Records (1416332); € 14,90; bestellen: www.bastiaanstolk.nl
<p>J. S. Bach</p>
<p> A. Guilmant</p>