Economie

Hudson’s Bay schrijft opnieuw rode cijfers

De warenhuizen van Hudson’s Bay hebben een teleurstellend derde kwartaal achter de rug. Het Canadese bedrijf, dat volgend jaar ook de Nederlandse markt wil betreden, leed net als in de twee voorgaande periodes verlies. Het zag bovendien de verkopen afnemen ten opzichte van een jaar eerder.

AFN
6 December 2016 08:29Gewijzigd op 16 November 2020 09:12

Hudson’s Bay leed een nettoverlies van 125 miljoen Canadese dollar (88 miljoen euro). Vorig jaar hield het bedrijf onder de streep 7 miljoen Canadese dollar over. Dat was evenwel te danken aan de gedeeltelijke verkoop van winkelpanden, die werden ondergebracht in joint ventures met enkele grote vastgoedpartijen.

De opbrengsten stegen met bijna 30 procent naar 3,3 miljard Canadese dollar, maar dat was volledig te danken aan overnames. De omzet in winkels die het bedrijf vorig jaar ook al in zijn bezit had, nam met 4 procent af. Vooral de vraag naar luxeartikelen in Noord-Amerika stond onder druk.

Volgend jaar opent Hudson’s Bay zijn eerste winkels in Nederland. Die komen op plekken waar voorheen het failliete V&D gevestigd was. In totaal wil het bedrijf de komende jaren twintig vestigingen openen in ons land. Het investeerde daar tot dusver enkele miljoenen Canadese dollars in.

Hudson’s Bay beschouwt Europa als een belangrijke groeimarkt. Het nam vorig jaar de warenhuisketen Galeria Kaufhof over van het Duitse detailshandelsconcern Metro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer