Detailhandel zet meer om
De Nederlandse detailhandel heeft in het derde kwartaal 1,2 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De opbrengsten stegen hiermee voor het achtste kwartaal op rij, zo blijkt vrijdag uit de Kwartaalmonitor Detailhandel van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Online shoppen groeide met een omzetstijging van ruim 14 procent weer harder dan de winkelverkoop. In de periode groeide de online omzet van pure webwinkels met 17,8 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet volgens het statistiekbureau met 9,4 procent.
De winkels in de foodsector zetten 2,4 procent meer om. In de non-foodsector lag de omzet 0,6 procent lager. Het is het tweede kwartaal op rij dat de non-foodwinkels een lagere omzet neerzetten. Vooral winkels die hevig concurreren met webwinkels hebben het zwaar te verduren.
Zo dalen de omzetten van schoenenwinkels al sinds het derde kwartaal van 2014. Ook in het derde kwartaal van dit jaar werd 15,6 procent minder omgezet dan dezelfde periode een jaar eerder. De omzetdaling van winkels in consumentenelektronica bedroeg 6,2 procent in de afgelopen periode.
Door deze ontwikkelingen is het aantal fysieke winkels in deze branches drastisch teruggelopen, zo merkt het CBS op. Kon je in 2012 nog bijna 3400 schoenenwinkels binnenwandelen, op 1 januari van dit jaar waren er nog 2760 over. Het aantal winkels in consumentenelektronica daalde in dezelfde periode met 8,5 procent naar 3655.
Niet alle deelbranches hadden overigens te kampen met omzetdalingen. Vooral de woon- en doe-het-zelfbranche profiteerden van een verder aantrekkende woningmarkt.