Recensie: Dubbelconcerten Telemann door Erik Bosgraaf & Friends
Georg Philipp Telemann (1681-1767) was een zeer vruchtbaar componist en als zodanig vergelijkbaar met zijn drie jaar oudere collega Antonio Vivaldi. De reden dat laatstgenoemde nu veel populairder is ligt vooral in het feit dat de stijl van Vivaldi wat brutaler overkomt dan die van Telemann. Tijdens zijn leven was Telemann als componist in ieder geval beroemder dan de Italiaan. Dat bleek toen hij in 1733 het door hem gecomponeerde ”Tafelmusik” uitgaf als staalkaart van zijn compositorisch kunnen. Er waren meer dan 200 intekenaars uit heel Europa, onder wie ene G. F. Händel, die uit het dertiendelige werk zo’n zestien thema’s overnam als basis voor aria’s in zijn opera’s.
Hoewel Telemann in een wat deftiger stijl schreef dan Vivaldi was hij zeker zo inventief. Wie deze cd beluistert hoort vijf dubbelconcerten, variërend in vorm en bezetting. Het concert in F voor altfluit en fagot brengt Vivaldi’s ongeëvenaarde La Notte in herinnering, maar Telemann laat de twee instrumenten zeker zo spontaan duelleren. En wat een virtuoze partijen voor de solisten! Fraai is ook de combinatie van altfluit met viola da gamba, waarbij de componist beide instrumenten in tertsen en sexten laat samengaan. Keukenmeidenmeerstemmigheid noemden we dat, maar lees hier voor meid maar prinses. Sommige delen zijn in een volksmuziekachtige stijl geschreven en bieden de solisten alle ruimte hun vaardigheid te demonstreren. Erik Bosgraaf bespeelt de blokfluit zoals we dat van hem gewend zijn: onberispelijk en virtuoos. Ook de andere solisten laten zich niet onbetuigd, evenals zijn eigen Ensemble Cordevento. Voortreffelijke uitvoering, met verve gebracht.
Telemann – The Double Concertos with Recorder; Erik Bosgraaf & Friends, Ensemble Cordevento; Brilliant Classics (95249); € 8,90; bestellen: www.bol.com