Inspectie: Schiphol moet veiligheid vergroten
Schiphol moet meer maatregelen nemen om de veiligheid op de start- en landingsbanen te vergroten. Het komt te vaak voor dat vliegtuigen of auto’s zich zonder toestemming op de banen begeven.
Dat komt mede door de ingebruikname van de Polderbaan, zei een woordvoerder van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) donderdag.
Dergelijke incidenten, zogenoemde ”runway incursions”, kwamen het afgelopen jaar veel vaker voor dan in 2002. Vorig jaar bevonden vliegtuigen, auto’s en personen zich 23 keer ten onrechte op een start- of landingsbaan. Het jaar daarvoor was dat acht keer het geval.
In twee gevallen dreigde vorig jaar de veiligheid in het geding te komen, aldus Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Eén keer naderde een taxiënd vliegtuig een baan die werd gebruikt. Het toestel moest hard in de remmen. In december was een piloot verdwaald en reed de verkeerde kant op.
De uitbreiding van Schiphol met de vijfde start- en landingsbaan speelt volgens de inspectie een grote rol bij de groei van het aantal incidenten. Deze Polderbaan ligt ver van de gates af, waardoor de vliegtuigen een eind moeten taxiën.
Schiphol heeft het vijfbanenstelsel op 1 november 2003 volledig in gebruik genomen. Die maand en in december hadden vliegtuigen zo veel last van obstakels, dat de inspectie besloot in te grijpen. Schiphol en LVNL werd opgedragen zo snel mogelijk maatregelen te nemen.
Schiphol stelt echter dat er op 1 november een aantal procedures zijn aangepast. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe stopbars geplaatst. Als deze felle rode lampen op de rijbaan branden, moeten piloten stoppen. „Het is gebeurd dat een piloot een nieuwe stopbar niet zag en te ver doorreed. De meeste incidenten gebeurden omdat men moest wennen aan de nieuwe procedures”, zei een woordvoerder van de luchthaven.
LVNL ontkent dat het toegenomen aantal ”runway incursions” te maken heeft met de Polderbaan. „Door uitbreiding neemt het risico wel toe, maar dat wil niet zeggen dat er ook meer incidenten plaatsvinden”, vertelde bestuursvoorzitter G. Kroese donderdag. Het heeft volgens hem te maken met de ruimere definitie die wordt gebruikt. „We tellen het nu al mee als een vliegtuig met het neuswiel net over een stopbar staat”, zei Kroese. De inspectie ziet dit ook als een oorzaak.
Schiphol heeft intussen maatregelen genomen. Zo zijn de bestuurders van de sleepvoertuigen opnieuw ingelicht over de nieuwe procedures en is er een stopbar verplaatst. IVW onderhandelt nog met Schiphol en LVNL over maatregelen voor de lange termijn. Dit jaar is het zogenoemde Runway Safety Team opgericht, dat werkt aan meer veiligheid op de start- en landingsbanen. Het IVW is waarnemer in dit team.
Schiphol en LVNL nemen volgens Kroese de incidenten erg serieus. „In de Verenigde Staten zijn hier elk jaar wel doden door te betreuren. Er is veel aandacht voor en dat is ook nodig.”