Blijvende uitdaging voor 40-jarige EH: leer studenten nadenken
Al veertig jaar vormt de Evangelische Hogeschool (EH) jongeren ter voorbereiding op een studie in het hoger beroeps- of universitair onderwijs. „Voor de geestelijke strijd heb je onderscheidingsvermogen nodig.”
Kerkgebouw De Lichtkring in Amersfoort zat gistermiddag vol studenten. En ze hadden een vraag aan de oud-studenten op het podium: „Waren er bij jullie ook die aan het eind van het EH-Basisjaar nog steeds niet wisten wat ze wilden gaan doen?”
De ene oud-EH’er na de andere haalt herinneringen op. „Ik zat best vast aan m’n kerk. Op de EH maakte ik kennis met mensen met een andere achtergrond, zonder dat er in hokjes werd gedacht.” Die laatste ervaring onderschrijft niet iedereen. „De vragen van mensen met een bevindelijke achtergrond riepen bij de evangelicalen bevreemding op. We gebruikten stevige taal tegenover elkaar; toch was het heel gezellig.” Conclusie: „Iedere lichting had haar eigen kleur.”
Neem als discussiepunt de tegenstelling tussen voor- en tegenstanders van de kinderdoop. „Voor beide standpunten bleken evenveel Bijbelteksten voorhanden”, vindt een oud-student. Zodat er naar zijn overtuiging niet één waarheid tot de Bijbel te herleiden was.
Discussiëren, denken, de studenten deden het veel, vooral ook wel over de vraag hoe ze een zoutend zout in een seculariserende samenleving kunnen zijn. Dat blijft –het symposiumthema is niet voor niets ”Van de dingen die niet voorbijgaan”– de taak van de EH voor de toekomst, zegt dr. R. J. A. Doornenbal, voorganger van de Nederlands gereformeerde kerk in Houten: „Leer studenten nadenken. Elke vraag mag worden gesteld. Maak duidelijk hoe Jezus Christus de Waarheid is en hoe de Bijbel gezaghebbend is.”
De oud-studenten willen ook wel een advies kwijt: „Leer informatie te filteren. Neem niet de eerste twee hits op Google gelijk als waarheid aan.”
Doornenbal schildert de samenleving: vol consumentisme, naturalisme, spiritisme. „Hoofdboodschap van het consumentisme is: de wereld draait om jou. Om jouw verlangens, jouw keuzes. Je hebt het recht je goed te voelen. Maak iets van je leven.”
Christelijke opvoeders moeten jongeren zich bewust doen worden hoezeer ze door die prikkels worden beïnvloed én hoe ze ermee kunnen omgaan, zei Doornenbal. Acedie –onverschilligheid– is een mogelijke reactie. Diepe verveling kan het gevolg zijn van ver-veel-ing, de ongezond grote hoeveelheid prikkels. „Als je je daardoor laat meeslepen, betaal je een prijs: afname van geloof, hoop en liefde. Dan geef je je over aan een sceptische levenswijze, omdat je niets meer verwacht.” Ook rusteloze activiteit is echter een valkuil. „Ik héb niet genoeg en ik bén niet genoeg.”
Naturalisme noemt Doornenbal als tweede tendens: „in science we trust.” Maar: „Wie een volgeling van Jezus wil zijn, moet zijn gedragspatronen bijstellen.”
Spiritualisme, nog zoiets. Mensen zeggen wel spiritueel maar niet religieus te zijn. „Het is de uitdaging voor de EH te wijzen op de ontmoeting met de levende God, het mediterend lezen van de Bijbel, stilte en rust.”