Recensie: Vox Aggiornamento met vrouwelijke componisten
De aandacht voor gender is in. Genderstudies, gendergeschiedenis… Caroline Deslée stelde zich bij haar masterproject orgel aan het conservatorium van Gent blijkbaar de vraag of er ook zoiets als gendermuziek is. Het resultaat is een cd met uitsluitend muziek van vrouwelijke componisten. Merkwaardig dat de acht organisten die meewerken aan deze cd dan toch vooral mannen blijken te zijn. Je zou verwachten dat de samensteller, die zelf een stuk van de Poolse componiste Grazyna Bacewicz voor haar rekening neemt, de achtergrond van dergelijke keuzes zou uitleggen, maar het booklet zwijgt daarover in alle talen.
Is deze cd met de titel Vox Aggiornamento inderdaad een „vernieuwende stem”? De componisten zijn allen twintigste-eeuwers, veelal uit het Franse taalgebied. Jeanne Demessieux zullen velen nog kennen van de concerten die ze in Nederland gaf. Odile Pierre, Rolande Falcinelli en Rachel Laurin zijn minder bekend. Margaretha Christina de Jong vertegenwoordigt de Nederlandse vrouwelijke componisten. Hun idioom beweegt zich tussen laatromantisch en modern.
Een opvallend groot aantal van deze componerende dames heeft gestudeerd bij Marcel Dupré en gaat in zijn voetspoor. Aan de titels van de werken is te zien dat ze vaak ontstaan zijn in de context van de rooms-katholieke liturgie, en daar is blijkbaar ook ruimte voor uitgesproken moderne klanken. Daarbij past het Stevensorgel in de Sint-Michielskerk te Antwerpen. De laatromantische en vroegmoderne composities komen er prima tot hun recht. De felmoderne klanken hadden van mij iets minder direct opgenomen mogen worden.
Vox Aggiornamento, Caroline Deslée e.a.; Animato Music Productions (AMP 11621); € 14,95; bestellen: www.animato.nu
<p>Laure Dermaut, orgel</p>
<p>Marien Stouten, orgel</p>
<p>Peter Van de Velde, orgel</p>