Europees toezicht op vliegrisico’s dichterbij
Om te voorkomen dat er weer een ramp als die met vlucht MH17 in Oekraïne gebeurt, moet er op Europees niveau voor de de risico’s worden gewaarschuwd. Als het aan de transportcommissie van het Europees Parlement ligt, gaat het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) dat doen.
In donderdag goedgekeurde conceptregelgeving krijgt de EASA de bevoegdheid om richtlijnen op te stellen en aanbevelingen te doen over het vliegen boven conflictgebieden. Het voorstel behelst ook een Europese standaard voor veiligheidsapparatuur, zoals scanners. Daarnaast zouden vliegmaatschappijen werknemers fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden moeten bieden, om veiligheidsrisico’s te minimaliseren.
Het parlement gaat nu met de EU-lidstaten over de uiteindelijke wetstekst onderhandelen. Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) reageert verheugd. „De veiligheid van passagiers is te belangrijk om afhankelijk te laten zijn van de keuzes van maatschappijen voor iets kortere reistijden of goedkopere routes. Het is niet uit te leggen dat in het geval van ongelukken bij conflictgebieden, zoals met MH17, het ene Europese vliegtuig een andere route kiest dan het andere.” Zijn collega Matthijs van Miltenburg (D66) pleit al langer voor een centrale Europese aanpak voor veiligere vliegroutes.
De ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de VN, besloot vorige maand al het delen van informatie over de veiligheid van het luchtruim boven conflictgebieden beter te regelen. Ook zijn landen voortaan verplicht radarbeelden te bewaren en te delen voor onderzoek na een vliegramp. Vliegmaatschappijen worden verplicht risicoanalyses te maken voor vluchten boven conflictgebieden.