Busbedrijf MTI vraagt faillissement aan
Het vervoersbedrijf MTI, dat het openbaar vervoer in Zuidwest–Drenthe en in Oss verzorgt, vraagt donderdag het faillissement aan. Dat heeft vakbondsbestuurder E. van Eijbergen van FNV Bondgenoten woensdag bekendgemaakt. De directie van het in Meppel gevestigde bedrijf is niet bereikbaar voor commentaar.
Bij de hoofdvestiging van het vervoersbedrijf in Meppel werken zo’n 45 mensen, in Oss twintig. Over hun lot zal waarschijnlijk dinsdag meer duidelijk worden, als de rechter in Assen uitspraak doet over de faillissementsaanvraag.
MTI zorgde dinsdagavond al voor commotie in Oss. Het bedrijf staakte daar het vervoer. MTI verzorgde in het Oss (76.000 inwoners) het stadsvervoer. Volgens een woordvoerder van het vervoersbedrijf weigerde de provincie Noord–Brabant nog langer voor het vervoer te betalen.
De Brabantse gedeputeerde Janse de Jonge reageerde woensdag woedend op het busbedrijf MTI. Volgens hem is de geldkraan dichtgedraaid, omdat de provincie nog geld te goed heeft van MTI. Het contract met het busbedrijf loopt op 5 juni af. De provincie is al in onderhandeling met andere ondernemingen om de vier buslijnen over te nemen. Het streekvervoer van en naar Oss gaat gewoon door.
De chauffeurs in Drenthe hebben aangegeven voorlopig door te blijven rijden, zolang er nog bussen en brandstof zijn. Vakbondsbestuurder E. Pieper (CNV) verwijt de provincie Drenthe dat ze „ziende blind" zijn geweest door het openbaar vervoer uit te besteden aan een bedrijf als MTI. Volgens hem is het bedrijf nooit financieel gezond geweest en kwam het de CAO–afspraken niet na.
Pieper verwacht dat een grote vervoerder als Arriva het werk in Drenthe snel zal kunnen overnemen en dat een touringcarbedrijf de stadsritten in Oss voor zijn rekening zal nemen.
Gedeputeerde S. Swierstra van de provincie Drenthe laat bij monde van een woordvoerster weten dat MTI bij de aanbesteding op kredietwaardigheid is getoetst en dat de provincie daarbij zorgvuldig is geweest. Swierstra vermoedt dat de faillissementsaanvraag voornamelijk het gevolg is van het verlies van het contract in Brabant.