Deutsche Post profiteert van online shoppen
Deutsche Post heeft de afgelopen drie maanden goede zaken gedaan met het afhandelen van pakketjes. Naast het onlineshoppen droeg ook de verhoogde prijs van postzegels in Duitsland bij aan een fors gestegen winst.
Het aantal afgehandelde internationale pakketjes, exclusief lucht- en scheepspost, steeg met bijna 7 procent. De nationale pakketbezorging steeg met 11 procent. Deutsche Post verhoogde aan het begin van het jaar de prijs van standaardpostzegels van 62 naar 70 cent.
De nettowinst bedroeg 618 miljoen euro. Dat is ruim twaalf keer zo veel als een jaar eerder en meer dan waar analisten op hadden gerekend. De omzet daalde wel bijna 4 procent tot 13,8 miljard euro.
Het bedrijfsresultaat maakte een flinke sprong naar 755 miljoen euro. Een jaar eerder was dat niet meer dan 197 miljoen euro door forse kosten voor een mislukt softwareproject. Het grootste postbedrijf handhaafde zijn verwachtingen voor het bedrijfsresultaat voor dit jaar tussen 3,4 miljard en 3,7 miljard euro.