Binnenland

Verkiezing ‘Gouden Windei’ van start

Jumbo Volkoren knäckebröd, het drankje Red Bull Energy Drink en Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak zijn drie van de zeven voedingsproducten die kans maken op het Gouden Windei.

ANP
4 November 2016 07:10Gewijzigd op 16 November 2020 08:12

Voedselorganisatie foodwatch kent de ‘prijs’ ieder jaar toe aan het meest ‘misleidende’ product. Vanaf vrijdag kunnen consumenten op de site van de organisatie hun stem uitbrengen.

Andere genomineerde producten zijn Jupiler Alcoholvrij bier, Healthy People Blauwe bosbes en framboos, Aldi Gedroogde kokos en YumEarth Vitamin C drops.

Het volkoren knäckebröd van Jumbo bevat volgens foodwatch slechts 41 procent volkorenmeel en veel witte bloem. Healthy People Blauwe bosbes en framboos bevat volgens de organisatie meer suikers dan cola. „Red Bull promoot haar drankje bij de jeugd met stoere sporters, terwijl artsen het juist afraden voor jongeren en bij het sporten”, aldus de voedselwaakhond.

Consumenten kunnen de komende drie weken stemmen. De ‘winnaar’ wordt in de laatste week van november bekendgemaakt.

Vorig jaar werden de cranberries van Albert Heijn uitgeroepen tot meest misleidende product. Volgens foodwatch bestond dit ‘superfood’ voor ruim twee derde uit suiker en nog geen een derde uit besjes.

Foodwatch houdt de verkiezing elk jaar, om het onderwerp van misleiding onder de aandacht te houden. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer