Luchtweerstand ook belangrijk bij trucks
Brandstof vormt een derde deel van het totale kostenplaatje van transportbedrijven. Niet vreemd dus dat vrachtwagenfabrikanten er alles aan doen om hun trucks zo efficiënt mogelijk te laten rijden. Hoe zuiniger, hoe interessanter voor potentiële afnemers. Daarbij gaat het niet alleen om efficiënte motoren, maar ook om een zo gunstig mogelijke aerodynamica.
Op het eerste gezicht lijkt luchtweerstand niet zo belangrijk bij trucks. Ze rijden immers zelden harder dan 90, op z’n hoogst 100 kilometer per uur. Begrenzers zijn zelfs vaak afgesteld op 85 kilometer per uur.
Verlaging
Echter, vanaf 80 kilometer per uur begint de luchtweerstand enorm toe te nemen. Een verlaging van de snelheid van 85 naar 80 kilometer per uur doet de luchtweerstand met 10 procent afnemen, blijkt uit onderzoek van Volvo Trucks in Zweden. En dat levert een besparing op in brandstofverbruik van 3 tot 4 procent. De snelheid verlagen van 90 naar 80 kilometer per uur doet het verbruik zelfs dalen met 5 tot 7 procent.
Maar tijd is geld, dus niet elke transporteur zit te wachten op chauffeurs die strak 80 kilometer per uur rijden, zeker niet in landen waar 90 de norm is. Daarom doen fabrikanten er alles aan om de aerodynamica van trucks te optimaliseren. Zo is er geen nieuwe truck meer te vinden zonder een spoilerset aan de zijkant en de bovenkant van de cabine. Dit staat niet alleen fraai, de stukken kunstof zijn vooral bedoeld om de luchtstroom tussen de truck en de trailer te optimaliseren.
Turbulentie
Hetzelfde geldt voor de spoiler onder aan de voorbumper. Vaak is die gemaakt van zacht materiaal, zodat de bodemvrijheid gelijk blijft. De spoiler duwt de lucht naar de zijkanten van de truck, waar gladde materialen de weerstand verlagen. Aan de voorwielen wordt ook de nodige aandacht besteed. De wielkasten dienen zo klein mogelijk te zijn. Hoe meer loze ruimte er tussen de kast en de wielen zit, hoe meer turbulentie er ontstaat.
Niet alleen technische hulpmiddelen zijn belangrijk. Minstens zo efficiënt is het opleiden van vrachtwagenchauffeurs om zo energiezuinig te rijden. De meeste fabrikanten bieden dan ook trainingen aan, al dan niet uitbesteed, om chauffeurs bewust te maken van hun rijgedrag. Een app op de smartphone kan daarbij een handig hulpmiddel zijn. Niet zelden ontstaat bij een bedrijf gezonde concurrentie tussen chauffeurs wie het beste gescoord heeft in een bepaalde week of maand.
Laatste druppel
Om de zuinigste en schoonste truck te bouwen, moet je anno 2016 heel wat uit de kast halen. De huidige Euro 6-motoren zijn zo efficiënt en schoon dat er op dat vlak geen grote winst meer te behalen valt. Die is namelijk al binnen: tachtig vrachtwagens met Euro 6-motor stoten nu net minder schadelijke stoffen uit dan één truck uit de jaren 80. Daarom zoeken fabrikanten het steeds meer in de marge –dus ook op aërodynamisch gebied– om die laatste druppels dure diesel te kunnen besparen.