Sanoma haalt meer winst uit krimpende omzet
Mediabedrijf Sanoma heeft vorig kwartaal zijn winst opgevoerd, terwijl de omzet verder slonk. Het Finse moederbedrijf van onder meer SBS, Nu.nl en Libelle profiteerde van bezuinigingen.
De Nederlandse SBS-zenders hadden het vorig kwartaal lastig, omdat de sportzomer veel kijkers naar andere netten trok. Verder was september door het ongewoon warme weer een slechte tv-maand, omdat kijkers minder tijd voor de buis doorbrachten. Het bedrijfsresultaat in Nederland steeg dankzij bezuinigingen wel met 40 procent, naar 24 miljoen euro.
De totale markt voor advertenties in Nederland groeide volgens Sanoma vorig kwartaal met 1 procent. Reclame op tv en in tijdschriften toonde daarbij een krimp van 6 tot 9 procent, terwijl online 8 procent meer werd opgehaald met advertenties.
Sanoma zag de totale operationele winst in het derde kwartaal met een kwart stijgen naar 77,7 miljoen euro. De omzet slonk met 4 procent naar 438 miljoen euro. Onder de streep stond een nettowinst van 51 miljoen euro, tegen een verlies van 3 miljoen euro een jaar geleden.
Het bedrijf liet eerder deze maand al weten positiever te zijn geworden over de winst die in heel 2016 kan worden behaald.