Europa telt bijna half miljoen elektrische auto’s
Eind dit jaar rijden er op de Europese wegen meer dan een half miljoen elektrische auto’s rond. Het aantal verkochte exemplaren verdubbelde in 2015, met Nederland als koploper voor het derde jaar op rij.
In 2015 werden er meer dan 145.000 elektrische auto’s en plug-in hybrides verkocht in de EU, de snelste stijging ooit, blijkt uit deze week gepubliceerde cijfers van het Europese onderzoeksbureau Transport & Environment (T&E). Als Noorwegen en andere niet-EU-landen worden meegerekend, is Europa de tweede grootste markt voor elektrische voertuigen ter wereld.
Nederland is koploper, voor het derde jaar op rij, Noorwegen volgt op de tweede plaats. Maar terwijl er in Nederland vooral plug-in hybrides gekocht worden, ligt de nadruk in Noorwegen op volledig elektrische voertuigen.
De cijfers beperken zich tot auto’s en houden geen rekening met fietsen en scooters, waar de revolutie zich volgens T&E nog sneller voltrekt: er zijn inmiddels tussen de 5 en de 8 miljoen e-bikes en e-scooters verkocht in Europa.
Revolutie
„De revolutie is begonnen en Europa heeft de positie om wereldleider te zijn”, zegt Julia Hildermeier van T&E. „Maar om die kans te grijpen, is het wel belangrijk dat de overheden de nodige maatregelen nemen.”
Zo moeten er ambitieuze CO2-limieten komen voor nieuwe voertuigen in 2025, en verkoopsdoelstellingen voor elektrische auto’s om de concurrentie tussen autofabrikanten aan te zwengelen. „Daarnaast moet er werk gemaakt worden van de laadinfrastructuur en moeten vuile dieselmotoren uit de steden verbannen worden”, zegt Hildemeier. „En er moet een belastingvoordeel komen voor elektrische voertuigen.”
Mitsubishi verkocht het grootste aantal elektrisch aangedreven voertuigen in 2015 –goed voor bijna een kwart van de verkopen in Europa–, maar daar zijn heel wat Outlander PHEV’s bij, grote auto’s die slechts een kleine afstand elektrisch kunnen afleggen. Het op één na best verkochte model met meer dan 16.000 exemplaren is de Renault Zoe, en die rijdt wel puur elektrisch, net als de Nissan Leaf met net geen 12.000 exemplaren, goed voor een vierde plaats. Op nummer drie van elektrische voertuigen staat de Golf GTE met iets minder dan 15.000 nieuwe auto’s.
Actieradius
Uit onderzoek van het platform Duurzaam Bedrijfsleven bleek vorige week nog dat nieuwe elektrische auto’s een steeds acceptabelere actieradius krijgen. Op die manier worden ze vooral voor de zakelijke markt steeds interessanter. Modellen als de Opel Ampera-E, de vernieuwde Renault Zoe en Tesla Model 3 die komend jaar op de markt zullen verschijnen, komen met één acculading ongeveer 400 kilometer ver.
De uitstoot van voertuigen is uitgegroeid tot een behoorlijk klimaatprobleem. Volgens sommige rapporten zijn auto’s verantwoordelijk voor 15 procent van de totale Europese CO2-uitstoot. De EU legde autofabrikanten daarom een maximaal gemiddelde uitstoot op van 95 gram tegen 2021. En die norm zal nog strenger worden.