Buitenland

„Malta doet denken aan succesvol Ierland”

Hendrik Jan Noorderhaven is „gewoon gefascineerd” van Malta en gelooft dat dit land het „erg goed” zal doen als lidstaat van de Europese Unie. Maar toch: „In alle zuidelijke landen neemt het werktempo in de middag wat af”, aldus de directeur van Target Networks.

23 April 2004 23:30Gewijzigd op 14 November 2020 01:10
Hendrik Jan Noorderhaven: „Ik ga daar ook zeker wonen, ja.” Wat Noorderhaven opvalt op Malta, is dat jonge mensen „zo trots” zijn op hun republiek. „In de zeven landen waar ik heb gewoond, ben ik dat nog niet tegengekomen.
Hendrik Jan Noorderhaven: „Ik ga daar ook zeker wonen, ja.” Wat Noorderhaven opvalt op Malta, is dat jonge mensen „zo trots” zijn op hun republiek. „In de zeven landen waar ik heb gewoond, ben ik dat nog niet tegengekomen.

Noorderhaven liet zich twee jaar geleden adviseren over een vestigingsplaats voor een nieuw bedrijf. „Ons doel was een elektronisch product te maken. Omdat dit via internet kan worden verspreid, konden we ons dus overal op de wereld vestigen. Zodoende kwamen we aan de buitenste rand van Europa. We zochten wel een plaats waar goede, snelle en betrouwbare internetaanbieders zitten. Verder was de beschikbaarheid van jonge en enthousiaste mensen nodig. En de bereikbaarheid per vliegtuig moest goed zijn. Toen kwam Malta uit de verf als beste optie. En daar hebben we nog geen dag spijt van gehad.”

Noorderhaven heeft ook Nederland nog overwogen, maar „na een bezoek aan Malta was ik helemaal verkocht”, zegt hij in zijn kantoor in Hattem. „In de hoofdstad Valetta zet je elke stap tussen ridders en kruisvaarders. Sommigen vinden het een dump, maar ik noem het beeldschoon. Ik heb in mijn leven overal op de wereld gewoond, maar deze combinatie van cultuurgeschiedenis en moderne elektronica heb ik nog niet eerder gezien. Tegelijk is het zowel een vooruitgeschoven post van Europa als van het Midden-Oosten.”

Noorderhaven houdt even stil, en roept dan twee keer vol overtuiging uit: „Ik ga daar ook zeker wonen, ja.”

Wat Noorderhaven opvalt op Malta, is dat jonge mensen „zo trots” zijn op hun republiek. „In de zeven landen waar ik heb gewoond, ben ik dat nog niet tegengekomen. Ook als Nederlanders hebben we er een handje van ons eigen landje een duw te geven. Maar op Malta is dat anders. Die universiteit daar is ook zeer zelfbewust bezig jonge mensen klaar te maken voor de Europese Unie.”

Vanaf het begin wilde Noorderhaven alleen een Maltees bedrijf „helpen oprichten.” „Het werkt niet goed om een Nederlands bedrijf te kopiëren naar een ander land. De intellectuele eigendom moet in het land zelf liggen. Daarom is het Maltese bedrijf zelfstandig en is het onze meest betrouwbare leverancier.”

Target Networks richt zich op het „verzamelen en verspreiden van gegevens rond lijnvluchten.” Noorderhaven tovert zijn internetpagina www.flightstatus.nl op het scherm. „Hierop zie je waar alle vliegtuigen in Europa en de Verenigde Staten zich op dit moment bevinden. Het toont de geplande en feitelijke vertrek- en aankomsttijden. Verder bieden we het weer op de plaats van vertrek en aankomst. Bovendien geven we er enkele telefoonnummers bij die voor deze vlucht zinvol zijn. Deze data verkopen we weer aan reisorganisaties, die er hun websites mee opleuken.”

Een volgende stap is om deze informatie over langere tijd te volgen en zo statistische analyses te maken over de prestaties van alle 16.000 dagelijkse vluchten in Europa. „Sommige maatschappijen zetten een vlucht tussen Amsterdam en Londen voor negentig minuten in het boekje. Terwijl vooral de prijsvechters als easyJet er maar iets meer dan zestig minuten voor rekenen. Als je zo veel extra tijd rekent, ben je natuurlijk altijd op tijd. Ook op de statistieken van de luchthaven werken deze marges gunstig, maar de consument weet dat vaak niet. Verder rekent de luchtvaartmaatschappij vaak met het moment van landen als aankomsttijd. Terwijl ik vorige week op Schiphol na de landing toch nog achttien minuten aan het taxiën ben geweest om van de Polderbaan bij de poort te komen. Dit soort analyses moet daarom door een onafhankelijke organisatie worden gedaan.”

Noorderhaven denkt dat zijn informatie beter is dan die van luchthavens. Hij logt even in op de computer op Malta. Elke paar seconden druppelen nieuwe gegevens binnen. „Onze leverancier op Malta haalt het direct van een satelliet. Daar zit ons geheim. De gegevens over Amerikaanse vluchten krijgen we rechtstreeks van de Federal Aviation Authority.”

Noorderhaven is „erg onder de indruk” van de arbeidsmoraal van zijn Maltese partners. „Ik ervaar de sfeer op Malta net als in Ierland tien jaar geleden. Daar werd geadverteerd met de kennis van jonge mensen. Ierland is een groot succes geworden. Daarom zal Malta het ook heel goed doen.”

Noorderhaven erkent dat het land een mediterrane cultuur heeft, wat onder meer betekent dat het leven tussen 13.00 en 16.00 uur platligt en daarna niet meer zo goed op gang komt. „Ach ja, ook in Madrid heb ik deze andere werktijden meegemaakt. In alle zuidelijke landen neemt het werktempo in de middag wat af.”

Noorderhaven is het daarom niet eens met sommige Nederlandse industriëlen die de Maltezers „lui” noemen. „Wij werken met jonge afgestudeerde twintigers en dat is natuurlijk maar een klein deel van de Maltese bevolking.”

Verder prijst Noorderhaven de openheid van het kleine land. „De ambassadeur in Nederland heeft voor ons contacten gelegd tot op het hoogste vlak. En omdat iedereen elkaar daar kent, kom je zodoende overal binnen. Men wil graag bedrijvigheid aantrekken. Daarom zie ik het echt gaan floreren op Malta.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer