Vanaf dit jaar minder „giftreinen”
Er gaan dit jaar minder treinwagons met gevaarlijke stoffen over de omleidingsroutes voor de Betuweroute. Vervoerders gaan andere routes kiezen, zo hebben zij maandag afgesproken in overleg met gemeenten en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu).
In mei werd duidelijk dat er via de Brabant- en Bentheimroute te veel ‘giftreinen’ door de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel rijden. Een deel van die drukte komt omdat de Betuweroute minder beschikbaar is vanwege werkzaamheden in Duitsland.
Dijksma meldt maandag dat er vanaf dit jaar 3200 treinwagons met gevaarlijke stoffen minder door de provincies zullen gaan. 1800 treinwagons minder via de Brabantroute en 1450 wagons met vooral gas minder op de Bentheimroute waardoor vooral Amersfoort en Apeldoorn worden ontzien. Verder kan voortaan elk kwartaal worden gekeken hoeveel gevaarlijke stoffen er zijn vervoerd op een traject. Nu is die informatie er pas na een jaar. „We kunnen straks ook eerder ingrijpen door snellere informatievoorziening op trajecten. En als het nodig is, kunnen vervoerders straks zelfs gedwongen worden een andere route te kiezen”, stelt Dijksma.
De bewindsvrouw wil het vervoer van gevaarlijke stoffen terugdringen. Later dit jaar wil ze daarom afspraken maken met AkzoNobel om de productie en het gebruik van chloor altijd op één plaats te laten plaatsvinden, zodat transport niet langer nodig is.
Volgens AkzoNobel is dat echter geen uitgemaakte zaak. Om te voorkomen dat het zo nu en dan in het Rotterdamse havengebied aan chloor ontbreekt, als de productie bijvoorbeeld door onderhoudswerk stil ligt, moet er heel wat worden aangepast. Het ministerie en het chemiebedrijf zouden het ook nog niet eens zijn.