Actie van gemeente tegen spijbelaars
Meer dan zestig gemeenten hebben donderdag acties gehouden om te controleren of jongeren onder de zestien jaar zonder toestemming van school wegbleven.
Spijbelaars, voortijdige schoolverlaters én hun ouders werden tijdens de zogenoemde Dag van de Leerplicht aangesproken. Uit het vorige week verschenen onderwijsverslag 2002/2003 blijkt dat het schoolverzuim een groot probleem is.
Op 17 procent van de basisscholen verzuimen leerlingen regelmatig enkele dagen of dagdelen. In de vier grote steden zelfs 44 procent. Ook in het voortgezet onderwijs blijven veel kinderen weg, vooral op het vmbo.
In Rotterdam pakte de politie donderdag in het centrum zeven spijbelende jongeren op. Per busje werden ze naar school afgevoerd. „Dat vonden ze bepaald niet leuk”, zei onderwijswethouder Van der Tak, „maar het is belangrijk dat we als overheid een grens trekken.”
Op de Willibrordschool kregen 140 kinderen een cadeautje omdat ze op tijd kwamen. Twaalf leerlingen en hun ouders ontvingen demonstratief een gele kaart. Zij kwamen te laat, de laatste zelfs een uur. „Ik voel me alsof ik een bon achter mijn ruitenwisser vind. Ik baal ervan”, reageerde een schuldbewuste moeder.
„Ze waren soms maar een kwartiertje te laat, maar als je de teugels laat vieren, zijn de problemen niet te overzien als de kinderen ouder worden”, reageerde wethouder Van der Tak. Rotterdam heeft inderdaad nogal wat spijbelaars: 3000 van de totaal 90.000 leerlingen.
Vooral het vmbo springt er negatief uit, ook in de andere grote steden. Daar verlaat een derde van de leerlingen voortijdig de school. G. van Miltenburg, directeur van de vmbo-school Terra College in Den Haag, vindt dat het onderwijssysteem faalt. „Wil je op het vmbo het verzuim aanpakken, dan voldoet het huidige model met steeds weer verschillende docenten en lessen niet”, zei hij ’s middags tijdens een debat in Diergaarde Blijdorp.
Volgens Van Miltenburg -op wiens school in januari onderdirecteur Van Wieren door een leerling door het hoofd werd geschoten- zou er dubbel zo veel geld moeten komen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. De directeur vindt dat het onderwijs het spijbelen de laatste twintig jaar stevig heeft onderschat. „Waar waren we met onze hersens? Zelf was ik ook een spijbelaar, maar het huidige onderwijs werkt veel te docentgericht en houdt te weinig rekening met leerlingen.”
Rotterdam ziet een deel van de oplossing in het omvormen van het vmbo naar een moderne vakschool. Leerlingen die niet goed zijn in leren, meer met de handen laten werken. A. Jeurissen, hoofd leerlingzaken bij de gemeente Utrecht, pleitte voor goede verzuimregistratie op scholen. Leerlingen die afwezig zijn, moeten worden gebeld en gevolgd. Jeurissen stelde ook dat leraren een goed contact met ouders moeten opbouwen.