Nederlanders kopen vaker bloemetje
Steeds meer Nederlanders kopen wekelijks een bloemetje. Ze zijn ook ook vaker bereid duurdere bloemen en planten aan te schaffen. Bloemenwinkels kijken dan ook op terug op een goede eerste helft van het jaar, meldde Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) dinsdag bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Bij de branchevereniging zijn ruim 1300 bloemisten aangesloten.
De omzet van de bloemisten steeg met 5,4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Daarnaast zaten ook de marge en de winst in de lift. Volgens de VBW is er voor het derde jaar op rij sprake van een omzetstijging na de forse terugval in de periode 2008-2012. Ook de toekomst ziet er volgens de branchevereniging „rooskleurig” uit.
Het succes van de branche ligt volgens VBW ook bij bloemisten zelf die strakker op de kosten letten. Toch valt er voor bloemisten nog genoeg te winnen. In de leeftijdscategorie tot veertig jaar koopt 37 procent van de consumenten bloemen. „Daar zit nog flink wat ruimte voor groei”, aldus VBW-directeur Marco Maasse. „Het is aan de bloemist om bloemen voor deze doelgroep neer te zetten als hip lifestyleproduct.”
Qua internetverkopen liggen er volgens de VBW ook voldoende kansen. „Deze markt groeit stevig”, aldus Maasse. Momenteel wordt circa 11 procent van de bloemen via internet gekocht.