Bereikbaarheid ’huiskamer van Nederland’ in gevaar
De Kamer van Koophandel van Amsterdam maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van de Amsterdamse binnenstad. De ’huiskamer van Nederland’ slibt dicht en kantoren dreigen uit het centrum te vertrekken als de gemeente de toegangsroutes niet verbetert, fietsers en voetgangers te weinig ruimte geeft, het aanbod van het openbaar vervoer niet uitbreidt en de parkeertarieven verder laat stijgen.
Dat staat in het rapport De Bruisende Binnenstad Bereikbaar, dat de Kamer van Koophandel donderdag de gemeente Amsterdam aanbood. In het rapport, opgesteld na overleg met het bedrijfsleven en tal van instanties, geeft de Kamer tal van oplossingen om de werkenden, het winkelend publiek, het uitgaanspubliek, de toeristen en de dagjesmensen door de ’zoemende bijenkast’ te loodsen.
De Kamer wil in ieder geval dat de gemeente haar eerdere beloftes nakomt om 45 miljoen euro te investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte. Ook de omgeving van de nieuwe stations van de Noord–Zuidlijn, nu een grote bouwput, moet gastvrijheid uitstralen.
De bereikbaarheid van de binnenstad staat tijdens de aanleg van de nieuwe metrolijn voortdurend onder druk. De Kamer vindt het „onaanvaardbaar" om fysieke beperkingen in de verkeerssituatie van en naar de binnenstad in te voeren tot de voltooiing van de Noord–Zuidlijn in 2011. „Geen nieuwe infrastructuurprojecten, totdat de Noord–Zuidlijn af is", aldus het rapport.
De ondernemersclub pleit voor verbreding van de IJ–boulevard, de Piet Heinkade aan de noordkant van het centrum, om auto’s en vrachtverkeer de stad binnen te krijgen. Nu komt veel verkeer via het zuiden en westen de stad binnen. De Kamer vindt dat er betere informatie over de actuele verkeerssituatie moet komen. Voorts moeten er meer parkeergarages komen en moet de wielklem verdwijnen, staat in het rapport.
Fietsenstallingen moeten ondergronds komen, zodat er meer ruimte voor voetgangers ontstaat, de bewegwijzering voor fietsers en voetgangers moet beter en er moeten vrijliggende fietspaden komen. De stad moet het aantal taxistandplaatsen uitbreiden en het uitgaanspubliek moet een ruimere keus hebben uit het openbaar vervoer in de nacht en de vroege ochtend. De Kamer van Koophandel stelt voor om in de kleine uurtjes in de hoofdstad een ’Afzakker’, een taxibus, te introduceren.
Stadsdeel Amsterdam Centrum houdt met de aanbevelingen rekening in zijn rapport Bereikbaarheid Binnenstad, dat eind mei verschijnt. Het stadsdeel bestrijdt de opvatting van de Kamer dat de binnenstad voor automobilisten onbereikbaar wordt. „Ze moeten eens ophouden dat te zeggen, want dat is niet zo", aldus stadsdeelwethouder G. Frankfurther. „Het probleem speelt vooral op de aanvoerende snelwegen en de ringweg. Daar sta je vaak muurvast."
Het stadsdeel is al bezig met een deel van de oplossingen die de Kamer voorstelt, zegt Frankfurther. De komende jaren komen er in de binnenstad tien parkeergarages bij, fietsenstallingen verdwijnen ondergronds en er komt volgend jaar een „dynamisch parkeerverwijssysteem", dat automobilisten op de ringweg al laat weten of parkeergarages in het centrum vol zijn. Een verlaging van de parkeertarieven zit er niet in. „Nu zijn her en der parkeerplaatsen vrij omdat de tarieven zo hoog zijn. Dat maakt de stad beter bereikbaar."