Recensie: Wim Ruessink vanuit Winterswijk
Sommige Naberorgels klinken wat duf. Maar niet dat in Winterswijk: het instrument (1831) in de Jacobskerk werd in 1972 verbouwd door de Zwitserse firma Metzler. Hierbij is het hoofdwerk naar achteren gezet en is van het onderpositief een rugwerk gemaakt, zodat de kast een barokke uitstraling kreeg.
Ook de klank werd aangepakt: versluierende registers werden vervangen door helder klinkende exemplaren; en het orgel werd in een Werckmeisterstemming gezet.
Na voorgangers als Koos Kramer (1982), Cor Ardesch (1995) en Hayo Boerema (2003) heeft nu de huidige cantor-organist, Wim Ruessink, een cd gemaakt waarop dit instrument te beluisteren is. Een bijzondere cd, want elk van de gespeelde werken wordt in het begeleidende boekje geïllustreerd met een interieurfoto uit de kerk. Bij een afbeelding van het middenschip horen we een Introïtus van Dretzel, gespeeld op het koororgel (ook van Metzler). Bij een wandtekst met Psalm 51 een meditatie van Matter. Bij een gewelfschildering van de verrezen Heere een improvisatie over ”Christus is opgestanden”. Bij het met loof versierde ‘hemelgat’ in de middenbeuk Bergwerffs ”Gij Jezus Christus, opgestegen”. En bij een foto van de rode orgelkast met zijn zwartgemarmerde onderstel klinkt uiteraard het Pièce d’Orgue van Bach.
Zo neemt Ruessink ons mee in een rondgang door de Jacobskerk. Een ommegang, waarin we worden uitgenodigd om meditatief te kijken en te luisteren, naar negen ”klankbeelden”. Ze boeien, vooral als er wordt geïmproviseerd op het Naber/Metzlerorgel van de Jacobskerk. Het ‘verbarokkiseren’ van een romantisch orgel: het zou nu niet meer gebeuren. Toch overtuigt het instrument nog steeds: want er zit een lekker randje aan!
Klankbeeld – Wim Ruessink bespeelt de orgels van de Jacobskerk te Winterswijk; VeelKlank; € 12,50; www.wimruessink.nl