Bewogen pleiten op het bloed
„Voor wie is er verzoening aangebracht?” wilde zaterdag een jongere tijdens de christelijke gereformeerde themadag van het LCJ op Urk nog eens horen. „Deze vraag wijst op het belang en de moeilijkheid van ons onderwerp. De synode van Dordrecht stond twee jaar in het teken van met name de geschillen over verzoening”, luidde het begin van de reactie van drs. J. M. J. Kieviet.
„Verzoening door voldoening is de kern van het Evangelie. Iedereen heeft het immers nodig. Door de eeuwen heen hebben veel theologen geprobeerd de kerk een alternatieve leer op te dringen”, stelde ds. A. van de Weerd tijdens het ochtendgedeelte. Hij behandelde het deelthema ”Door wie?”, met als uitgangspunt Hebreeën 10:14: „Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden.”
De predikant uit Dordrecht wees op de levensgevaarlijke situatie waarin ieder mens na zijn geboorte verkeert. „Wij hebben door de zondeval God vertoornd en door eigen schuld de gemeenschap met Hem verbroken. Maar God heeft van eeuwigheid een weg uitgedacht waardoor er herstelling van die gemeenschap mogelijk is.”
In het Oude Testament heeft de Heere deze verzoening al geopenbaard in de offerdienst, zei ds. Van de Weerd. „De Grote Verzoendag getuigde van het grote wonder, dat uitmondt in de heerlijke prediking van Jesaja over de Knecht des Heeren.” Geen mens kan ooit verzoening teweegbrengen, beklemtoonde de predikant. „Al zou je de hele wereld afreizen voor een middel dat verzoening teweegbrengt, je zult het nooit vinden buiten de enige offerande van Christus.”
Ook de tweede spreker, drs. J. M. J. Kieviet, trok de lijn vanuit Leviticus in het Oude Testament naar het Nieuwe Testament, naar de gelijkenis van de farizeër en de tollenaar. De behandeling van zijn deelthema ”Voor wie?” omlijnde hij met de woorden uit 1 Johannes 2:2: „En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.”
Juist wanneer het gaat om de vraag voor wie er verzoening is, moet iedereen de Bijbel spellen, beklemtoonde de predikant uit Rotterdam-Kralingen. Hij spoorde in dit verband de jongeren aan de Dordtse Leerregels te onderzoeken. „Onze belijdenis is zo ruim en breed. Kijk maar naar het tweede hoofdstuk. Het bloed van de Heere Jezus is overvloedig genoegzaam om alle zonden van alle mensen uit alle plaatsen in alle tijden te verzoenen, al zouden er tien werelden meer zijn met daarin miljarden mensen.”
De predikant vroeg de jongeren wie er van deze kracht profijt ontvangt. „Alleen een zondaar die er niet meer buiten kan en net als de tollenaar bewogen pleit op het bloed. De tollenaar had niet de minste verontschuldigingen, maar had Gods geduld misbruikt, Zijn liefde versmaad en Zijn goedheid vertreden. Zo leerde hij smeken: Verzoen de zware schuld, die mij met schrik vervult, bewijs mij eens genade.”
Hoe weet je dat je geen schijnbekering hebt? vroeg een jongere tijdens de forumbespreking na de middagpauze. „Deze mensen houden de zonde vast”, antwoordde ds. H. Polinder. „Naar buiten toe kunnen ze nog wel wat schijnen, maar met hun hart koesteren ze de zonde. Anders heb je er droefheid over en een lust en liefde om naar alle geboden Gods te leven. Maar in je eigen waarneming zal het er nooit op vooruit gaan.”
De predikant van Urk sloot de dag af met het deelthema ”Voor jou?”, naar 2 Korinthe 5:20: „Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege, laat u met God verzoenen.” Het is de spits van de dag, stelde ds. Polinder. „Deze boodschap is aan jou geadresseerd. God stelt het zwart op wit. Het is geen garantie voor kerkmensen, maar het moet een persoonlijke zaak worden. Dat uit te stellen is een levensgevaarlijk spel. God komt erop terug als je staat voor de rechterstoel van Christus.”