Na de auto’s wellicht jachten en vliegtuigen
Wat begon met autowassen voor de buren en winkeliers in de straat, groeide uit tot een bedrijf met vestigingen in de Belgische plaatsen Gent en Beveren. Cornelis Bor (43) denkt serieus na over een derde filiaal voor zijn autopoetsbedrijf ProTech. „Wellicht gaan we in de toekomst ook vliegtuigen poetsen.”
In de werkplaats klinkt muziek van de Reformatorische Omroep. Op de brug staat een Ferrari, iets verderop een dure Mercedes. Ook een camper wordt door medewerkers onder handen genomen. Het moderne pand van poetsbedrijf ProTech staat aan de rand van een bedrijventerrein in Wondelgem, een deelgemeente van Gent. Gent is de stad waar de Nederlander Cornelis Bor opgroeide. Zijn vader werd er meer dan dertig jaar geleden tot evangelist benoemd.
Vader Bor is alweer enkele jaren weg, zijn andere vijf kinderen ook. Maar Cornelis, die met zijn Zeeuwse vrouw en hun vier kinderen op zondag de evangelisatiepost in Gent bezoekt, is gebleven. „Kerkelijk is het hier soms best eenzaam en trekt Nederland natuurlijk, maar ik ben hier in de loop van de jaren verwikkeld in het bedrijfsleven. Ik kan niet zomaar weggaan.”
Als vierjarig jochie kwam hij naar Gent. „We woonden in Bij St. Jozef. Dat was in die tijd de op een na belangrijkste winkelstraat van Gent. Ik waste op m’n elfde op zaterdag de auto van mijn vader. Al spoedig werd ik door winkeliers uit de omgeving gevraagd dat ook voor hen te doen. Het werd een hobby van me en het leverde een leuk zakcentje op.”
De hogeschool aan het eind van de straat maakte hij niet af. „Ik was veel te druk met mijn klantenkring. Ik heb twee jaar bij een baas gewerkt en toen er in 1994 een wasstraat te koop werd aangeboden, ben ik voor mezelf begonnen. Ik had in korte tijd een flinke groep vaste klanten en zette een mobiele service voor dealers op.”
Eind jaren negentig kocht Bor samen met zijn broer, die ook het bedrijf in wilde, een tweede wasstraat. „Die stond te koop als gevolg van een faillissement. Maar de milieuvergunning was verlopen. Een aanvraag voor een nieuwe vergunning werd afgewezen. We zaten een beetje met de handen in het haar toen ik in contact kwam met ProTech.”
Dat bedrijf is vanuit Monaco wereldwijd actief met een methode om autolak te beschermen. Bor werd de eerste Belgische franchiser. Het komt erop neer dat de poriën in de lak worden opgevuld met minuscule plastic bolletjes. Bor: „De lak wordt daardoor vijf keer gladder dan normaal. De lak vergt daarna nauwelijks onderhoud en de bescherming is blijvend voor de levensduur van de auto. Ter vergelijking: als je een auto niet behandelt, is de glans van de lak na 4000 zonuren met 30 procent verminderd. Deze techniek is ooit ontwikkeld door een chemicus die met afvalresten van de bewerking van spaceshuttles aan de gang ging.”
De wasstraat waarvan de vergunning was verlopen, werd een poetsbedrijf. Dat groeide al spoedig uit zijn jasje. In 2002 verhuisde de ondernemer naar Wondelgem. Daar heeft hij de beschikking over een ruimte voor het poetsen van twee auto’s, een waszone en een aparte interieurzone. Het aantal medewerkers is, inclusief Bors vrouw, toegenomen tot zeven. Zijn broer is inmiddels uit het bedrijf gestapt.
„Ons pakket is in de loop van de jaren verbreed”, vertelt de ondernemer. „We kunnen het hele interieur van een auto onderhanden nemen, extreme vervuiling aanpakken, de lak behandelen en ramen tinten. Daardoor doen we ook regelmatig zaken met verzekeringsmaatschappijen.”
Sinds enige tijd kan het poetsen ook in Beveren plaatsvinden. Bor verwacht binnen enkele jaren een derde vestiging te openen. Ook heeft hij een webshop waar consumentenproducten van ProTech te koop zijn.
Ongeveer de helft van de klanten van Bor zijn dealers. „We hebben een haal-en-brengservice, maar kunnen in veel gevallen ook gebruikmaken van een ruimte bij de garages en ter plekke poetsen. Particulieren komen voor een poetsbeurt altijd naar ons bedrijf. Je hebt voldoende licht, een stofvrije ruimte en een brug nodig.”
De particuliere klanten betreffen vooral bezitters van dure merken zoals Ferrari, Bugatti, Mercedes of BMW. Dat is niet verwonderlijk want een behandeling kost algauw tussen de 500 en de 1000 euro. „Soms komen er ook mensen met een heel gewone auto, of een oldtimer. Een carport is nu eenmaal duurder dan poetsen”, zegt Bor.
De Nederlander verwacht de omzet van zijn bedrijf de komende jaren uit te bouwen richting de 8 ton. Hij mikt op nieuwe doelgroepen. Jachten bijvoorbeeld kunnen ook met ProTech behandeld worden. En vliegtuigen. Eigenaren van privéjets hebben al belangstelling getoond.
Bor: „We hebben contact met een mogelijke klant die 300 vliegtuigen bezit. Door ProTech daalt het brandstofverbruik van een vliegtuig met 3 procent, terwijl de kruissnelheid omhooggaat. Dat is in de luchtvaartwereld heel interessant. Grote fabrikanten zoals Boeing en Airbus zijn al aan het testen. Ik hoop en verwacht dat wij binnenkort met de eerste vliegtuigjes aan de slag kunnen.”
----Bedrijfsgegevens
Naam: ProTech Gent
Plaats: Gent en Beveren
Sinds: 1994
Aantal medewerkers: 7
Omzet 2016: 500.000 euro