Spotjes Second Love pas na 21.00 uur op de buis
Reclamespotjes voor de overspelwebsite Second Love worden sinds dit jaar pas uitgezonden na 21.00 uur.
De aanbieder van de spotjes en de Stichting Etherreclame (STER) zijn dat vrijwillig overeengekomen. Dat meldt staatssecretaris Dekker (Onderwijs) maandag in een brief aan de Eerste Kamer. Voor het tijdstip van 21.00 uur is gekozen omdat op dat tijdstip in ieder geval de jongere kijkers/luisteraars „niet meer tv kijken en/of radio luisteren”, aldus de brief.
Tijdens een debat over de nieuwe Mediawet eerder dit jaar uitte SGP-senator Schalk zijn zorg over de schadelijke invloed van de reclamespotjes op kinderen. Dekker zegde daarop toe te zullen nagaan of de principes van de Kijkwijzer ook van toepassing konden worden verklaard op reclame-uitingen van de publieke omroep.
Uitkomst van die inventarisatie is volgens Dekker in elk geval dat stappen ondernemen tegen de STER niet mogelijk is; de STER-spotjes voor Second Love voldoen aan alle regels van de Reclame Code, inclusief die van de Kinder- en Jeugdreclame Code, en mogen dus ook eerder op de avond worden uitgezonden.
Dekker waardeert het dat de STER en de Second Love-exploitant desondanks vrijwillig hebben besloten te wachten tot 21.00 uur. Beide hebben hun „maatschappelijke verantwoordelijkheid” genomen, aldus de bewindsman.
Schalk spreekt in een reactie van „een eerste stap naar erkenning dat het niet normaal is dat er overspelreclames worden uitgezonden.” De SGP blijft bij het standpunt dat bedrijven die een slaatje slaan uit het verwoesten van relaties geen recht hebben op reclamezendtijd, aldus Schalk.