Muziek

Debuut-cd Triesschijn en Mietus

Het duo Thomas Triesschijn (blokfluit) en Aljosja Mietus (klavecimbel) maakte zijn debuut-cd.

Redactie muziek
22 August 2016 15:58Gewijzigd op 16 November 2020 05:53

De twee leerden elkaar op het conservatorium kennen. „Toen wij elkaar in 2011 tijdens onze conservatoriumstudies ontmoetten, was er direct een persoonlijke en muzikale klik”, schrijven ze. „We vonden elkaar in het streven naar het op een eerlijke en hartstochtelijke manier muziek maken, gespeeld op de beste kopieën van originele instrumenten die er zijn, met respect voor de muziek zoals ze door de componist is opgeschreven en de wensen van een 21e eeuws publiek. Alleen dan kan ‘oude’ muziek echt weer tot leven komen.”

Thomas Triesschijn (Nederland, 1992) kreeg op 7-jarige leeftijd zijn eerste muziek- en blokfluitlessen van Willem Blonk. In 2005 stapte hij over naar de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar voltooide hij in 2010 zijn vwo-opleiding, die hij combineerde met zijn blokfluitstudie bij Dorothea Winter. Hij behaalde in juni 2014 zijn bachelor aan het Haagse conservatorium, waar hij studeerde bij Dorothea Winter en Heiko ter Schegget. Sinds september 2014 volgt hij zijn master aan het HKU Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget.

Aljosja Mietus (Nederland, 1990) begon op zijn 8e jaar met pianolessen en maakte op zijn 12e jaar de overstap naar het klavecimbel, met lessen bij Menno van Delft en later bij Tilman Gey. Nadat hij zijn diploma aan het Amsterdamse Barlaeus Gymnasium behaalde, begon hij aan een bachelor godgeleerdheid aan de Universiteit Leiden, die hij in 2012 afrondde. Tijdens zijn studie godgeleerdheid begon hij aan het Koninklijk Conservatorium met een bachelor klavecimbel bij Jacques Ogg en basso continuo bij Patrick Ayrton. Hij doet momenteel een master of music klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium bij Jacques Ogg en Kris Verhelst.

De cd die het duo uitbracht heeft als thema ”Inspiring Bach”. „Bachs muziek is immers tot op de dag van vandaag een grote bron van inspiratie voor vele musici en muziekliefhebbers en heeft ons geïnspireerd om twee van zijn vioolsonates te bewerken voor blokfluit”, schrijven de twee. Het gaat om de sonates BWV BWV 1016 en 1017.

Op zijn beurt liet Bach zich ook weer inspireren door muziek van zijn tijdgenoten, aldus het duo. „We weten bijvoorbeeld dat Bach goed bevriend was met Georg Philipp Telemann.” Van Telemann spelen ze de sonate voor blokfluit en basso continuo in C-groot TWV 41:C2.

„Veel minder bekend is de invloed van Charles Dieupart, een fantastische Franse componist die tegenwoordig vrijwel vergeten is. Maar Bach vond deze componist zo inspirerend dat hij zijn Engelse Suites voor solo klavecimbel modelleerde naar het voorbeeld van de suites van Dieupart.” De twee namen daarom de derde Engelse Suite in G-klein (BWV 808) op, gespeeld door klavecimbel solo, naast een van de suites die Dieupart maakte.

Bij de suite van Dieupart en de sonate van Telemann speelde de Israëlische gambist Alon Portal mee.

Inspiring Bach – Thomas Triesschijn (recorde) en Aljosja Mietus (harpsichord); eigen beheer (EAN 8717953289902); € 14,99; bestellen: www.bol.com

Ouverture, uit: Troisième Suitte in B minor (Dieupart)
Allegro, uit: Sonata in D minor BWV 1017 (Bach)
Vivace, uit: Sonata in C Major TWV 41:C2 (Telemann)

Meer over
CD centraal

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer