Wisselkoerseffecten drukken resultaten Metro
Het Duitse winkelbedrijf Metro, moederbedrijf van onder meer Media Markt, Saturn en Makro, heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zowel de omzet als het bedrijfsresultaat zien dalen. Vooral wisselkoerseffecten lieten zich voelen.
De omzet over de drie maanden tot juli kwam uit op 13,6 miljard euro, 2,7 procent minder dan een jaar eerder. Exclusief valuta-effecten zou de omzet met 0,4 procent zijn toegenomen. Het bedrijfsresultaat viel circa een kwart lager uit op 154 miljoen euro. De helft van de daling was te wijten aan wisselkoerseffecten.
De resultaten tonen volgens kenners de noodzaak van de aangekondigde splitsing aan. Daarmee zouden de onderdelen afzonderlijk sneller kunnen groeien en komt er kapitaal vrij voor overnames. Metro wordt volgende zomer opgesplitst waarbij de groothandels- en levensmiddelenactiviteiten in een nieuw bedrijf worden ondergebracht.