Megaboete EU vrachtwagenkartel met DAF
Vrachtwagenconcern DAF en Volvo/Renault, Daimler en Iveco moeten bijna 2,93 miljard euro boete betalen wegens verboden prijsafspraken en het doorberekenen van kosten voor nieuwe uitstootnormen aan de klant. Voor DAF bedraagt de boete 752 miljoen euro.
Truckbouwer MAN, die ook deel uitmaakt van het kartel, ontspringt de dans als verklikker.
De vijf beboete concerns krijgen elk 10 procent korting omdat zij schuld bekennen. Onderzoek naar Scania wordt nog voortgezet.
EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) maakte de megaboete dinsdag in Brussel bekend.
Volgens Vestager is er sprake „van serieuze inbreuk op de EU-regels” tussen 1997 en 2011.
„Het is onacceptabel dat MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF, die samen negen van de tien middelgrote en zware trucks produceren in Europa, een kartel vormden in plaats van met elkaar te concurreren”, aldus de Deense commissaris.
In januari 2011 al viel Brussel samen met nationale mededingingsautoriteiten onaangekondigd binnen bij onder meer DAF in Eindhoven en Scania in Breda. In 2014 volgde een officiële klacht.
Het besluit van de commissie richt zich specifiek op de bouwers van middelzware vrachtwagens tussen 6 en 16 ton en zware trucks boven 16 ton. Volgens de commissie hadden de concerns prijsafspraken in de hele Europese Economische Ruimte, het gebied van de EU plus IJsland, Noorwegen, Liechtenstein.
Vestager zei dinsdag dat „de jarenlange verstandhouding tussen de senior managers van de bedrijven in 1997 begon in een gezellig hotel in Brussel.”