CU Zwolle: Welzorg levert wanprestaties
De fractie van de ChristenUnie (CU) in Zwolle heeft gisteren kritische vragen gesteld over de vermeende wanprestaties van Welzorg. De vragen passen in een lange reeks klachten in meer gemeenten over de hulpmiddelenleverancier.
Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel moeten vaak dagenlang wachten voordat hun hulpmiddel wordt gerepareerd, constateerde de CU in Zwolle na diverse klachten.
Die wachttijd ontstaat doordat rolstoelgebruikers meer afspraken moeten maken voor de reparatie van hun rolstoel en omdat de monteur geen reserveonderdelen meer bij zich heeft. Door het uitstel van de reparatie lopen de rolstoelers risico’s op, aldus de CU. Bovendien komt de monteur soms niet opdagen.
De fractie wil van het gemeentebestuur weten hoe het staat met de tevredenheid van klanten over Welzorg. Ook vraagt zij naar de alternatieven voor Welzorg, een onderdeel van de Louwman Groep, importeur van Toyota, Lexus en Suzuki.
Ook in andere gemeenten regent het klachten over Welzorg, een van de twee grote rolstoelenleveranciers. In Putten leverde Welzorg in het derde kwartaal van vorig jaar vaak de hulpmiddelen te laat.
Zeist, Bunnik, De Bilt, Wijk bij Duurstede en Amstelveen zegden in 2014 hun contract met Welzorg op wegens wanprestaties. Amsterdam zegde om dezelfde reden in dat jaar het contract als voorkeursleverancier op. Veertien Brabantse gemeenten legden Welzorg vanaf 2012 tot vorig jaar tonnen aan boetes op.