„Fusie Ziggo en Vodafone slecht voor de markt”
De Consumentenbond maakt zich zorgen over het voorgenomen samengaan van Ziggo en Vodafone Nederland. Door de toenemende consolidatie in de telecommarkt blijft er op termijn te weinig concurrentie over, schrijft de belangenorganisatie in een brief aan de Europese Commissie.
Vodafone en Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, kondigden in februari aan dat zij hun Nederlandse activiteiten willen samenvoegen. Daardoor ontstaat na KPN een tweede speler in Nederland die vaste en mobiele diensten kan aanbieden via eigen, landelijk dekkende netwerken.
Volgens directeur Bart Combée van de Consumentenbond was Vodafone er in een eerder stadium zelf voorvechter van dat een derde partij nodig is voor voldoende keuzevrijheid voor consumenten. Nu zou slechts een „duopolie” overblijven op de Nederlandse markt.
De Europese Commissie buigt zich momenteel over de gevolgen van de samenwerking op de telecommarkt. Woensdag diende de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een verzoek in bij de commissie om het onderzoek uit te mogen voeren. Daardoor kan het wat langer duren voordat er een oordeel is over de plannen van de bedrijven.
Normaliter buigt de Europese Commissie zich over grensoverschrijdende fusies en overnames. De fusieplannen zijn gemeld in Brussel omdat beide bedrijven een hoge omzet hebben. Het is aan de Europese Commissie om te bepalen wie de zaak het beste kan behandelen.