Consument

De nieuwe E-klasse is een technologisch hoogtepunt

De grote S-klasse vervult bij Mercedes al tientallen jaren de rol van technologiedrager. Die rol krijgt de nieuwe E-klasse nu.

Tony Vos
4 July 2016 13:34Gewijzigd op 16 November 2020 04:47
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

Vroeger had Mercedes in de topklasse de luxepositie om nieuwe vindingen eerst goed uit te ontwikkelen. Vervolgens wachtte het merk rustig een paar jaar op de lancering van een nieuw topmodel. Daarna pas vonden toegepaste technieken hun weg naar compactere modellen. Die tijden zijn echter voorbij. De vooral elektronische noviteiten volgen elkaar zo snel op dat wachten niet langer een optie is.

Mercedes behoort tot de concerns die actief autonoom rijden ontwikkelen. In de toekomst hoeft men na het instappen alleen de bestemming op te geven en de auto rijdt daar dan automatisch naar toe. Auto’s communiceren met elkaar, maar ‘zien’ bijvoorbeeld ook voetgangers en dieren en spelen daarop in. De technologie die nodig is om volledig autonoom te rijden bestaat uit heel veel elementen die samenwerken.

Autonoom

De nieuwe Mercedes E-klasse zet daarin een flinke stap in de goede richting. Rijden op de snelweg verloopt als de bestuurder dat wil al helemaal autonoom. De auto signaleert de voorganger en past de snelheid daarop aan. Ook leest de auto de strepen op de weg en stuurt zichzelf daar keurig tussendoor. Remmen tot volledige stilstand bij een plotseling overstekende voetganger? De auto doet het werk. Hij houdt automatisch afstand, leest verkeerstekens. Verder zijn er nog diverse mogelijkheden via de mobiele telefoon. Zo kan de auto zelf inparkeren, terwijl de bestuurder buiten toekijkt.

Gelukkig gaat Mercedes met de nieuwe E-klasse verder dan een verzameling gadgets. De 4,92 meter lange sedan volgt hetzelfde ontwerp-DNA als de C- en S-klasse. De uitstraling blijkt veel eleganter dan voorheen. Bovendien oogt de auto compacter dan de afmetingen doen vermoeden. De grille ligt laag boven het wegdek. Chromen accenten tillen het geheel naar een hoog niveau, en datzelfde geldt voor de kwaliteit van de afwerking.

Panoramisch

Het interieur oogt modern en weldoordacht. Zeker bij deze uitvoering, met een combinatie van zwart met cognackleurig leer, wordt de lijn die dashboard en portierpanelen verbindt extra benadrukt. De stoelen bieden een goede ondersteuning en blijken op lange ritten zeer comfortabel.

Het dashboard bestaat uit twee enorme digitale schermen die één haast panoramisch geheel lijken te vormen. Vanachter het stuur zie je de snelheidsmeter en diverse functies van de boordcomputer. Maar de berijder kan zelf voor andere weergaven kiezen. Rechts zit een groot scherm, niet alleen voor het navigatiesysteem maar feitelijk voor alle andere functies van de auto – rond audio, klimaat en diverse individuele instellingen. Wie voor het eerst achter dit stuur kruipt, zal even wat tijd nodig hebben om zich alle mogelijke functies eigen te maken.

De genoemde autonome mogelijkheden kunnen met een simpele druk op de knop worden aan- of uitgezet. Dan blijft er een uitermate prettig rijdende auto over die niet alleen geschikt is om heel lange afstanden af te leggen, maar die ook volop comfort biedt.

Sportieve trekjes

In vergelijking met de vorige generatie komt de nieuwe E-klasse trefzekerder over. De auto krijgt zelfs sportieve trekjes. Tegelijk zorgt de nadruk die Mercedes legt op viercilinder turbomotoren voor een verlaging van het gemiddelde brandstofverbruik.

De instapper van de E-klasse is de E 200 uit deze test: met een 2 liter viercilinder. Die levert een behoorlijk vermogen van 184 pk en komt aan een trekkracht (koppel) van 300 Nm al bij 1200 tr/min.

De nieuwe E verlaat de showroom alleen met een negentraps automaat. Die zorgt mede voor een lager verbruik, dat in de praktijk gunstig uitvalt met net geen 1 op 12. Dat is voor een limousine met een gewicht van ruim 1500 kg zeer verdienstelijk.

De nieuwe Mercedes E200 kost 49.995 euro en dat is vergelijkbaar met de vorige generatie.


Mercedes E 200

Topsnelheid 240 km/u

Acceleratie 7,7 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 11,9 kilometer

CO2-uitstoot 132 g/km

Aanhanggewicht (geremd) 1900 kg

Technologie. De nieuwe E-klasse lijkt nog één stap verwijderd van de volledig autonoom rijdende auto.

Rijcomfort. Een verfijnd afgesteld onderstel zorgt samen met goed ondersteunende stoelen voor veel comfort.

Brandstofverbruik. Door de zuinige 4 cilinder turbomotor blijft het brandstofverbruik keurig beperkt.

Mogelijkheden. De elektronische mogelijkheden zijn soms iets té.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer