Supermarkten Colruyt winnen terrein in België
BRUSSEL (ANP). Supermarktketen Colruyt heeft afgelopen jaar in België terrein gewonnen ten opzichte van concurrenten als Delhaize en diens fusiepartner Ahold. Het bedrijf zag in het eind maart afgesloten boekjaar het marktaandeel in eigen land met een half procentpunt oplopen tot 31,5 procent.
Colruyt rapporteerde dinsdag een jaaromzet van 9,1 miljard euro. Dat is een kleine 3 procent meer dan in het voorgaande gebroken boekjaar. Onder de streep resteerde 366 miljoen euro, wat neerkomt op een toename met meer dan 10 procent. De brutowinstmarge is verbeterd van 24,9 procent naar 25,3 procent.
De winststijging is grotendeels toe te schrijven aan een boete die Colruyt in het voorgaande boekjaar kreeg opgelegd. De supermarktketen moest destijds bijna 32 miljoen euro afdragen aan de Belgische concurrentiewaakhond wegens verboden prijsafspraken in de jaren 2002 tot en met 2007.
Hoewel de verkopen zijn toegenomen, ziet Colruyt naar eigen zeggen maar weinig tekenen van economisch herstel in zijn belangrijkste markten. „Prijsdruk, sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat blijven de retailmarkt in België en Frankrijk typeren”, aldus het bedrijf.
Ook dit boekjaar verwacht Colruyt flink met de prijzen te moeten stunten om de concurrentie voor te blijven. Een aanzienlijke economische verbetering in België en Frankrijk valt niet te verwachten, denkt het bedrijf. Het gaf geen concrete prognoses voor de omzet en winst.