Recensie: Zukerman speelt Vaughan Williams en Elgar
Veel Engelsen kijken met weemoed terug op het grootse verleden van het British Empire. Onlosmakelijk verbonden met de grandeur van de tijd van koningin Victoria en koning Edward is de naam van Edward Elgar.
Zijn muziek klinkt op de opname die violist Pinchas Zukerman maakte met het Royal Philharmonic Orchestra. Geen ”Pomp and Circumstance”, geen ”Land of Hope and Glory”, maar fijnzinnige miniaturen. De in melancholie gedrenkte Serenade voor strijkers en de Introduction and Allegro voor strijkkwartet én strijkorkest omlijsten sfeervolle werkjes zoals het beroemde ”Salut d’amour”, ”Chanson de Matin” en ”Chanson de Nuit”. Muziek voor de late avond!
Daaraan vooraf twee composities van Ralph Vaughan Williams, die met Elgar wordt beschouwd als de eerste echt belangrijke Engelse componist sinds de 17e-eeuwse Purcell. Zijn fameuze ”The Lark Ascending” verklankt het opvliegen en steeds hoger stijgen van een leeuwerik. Vaughan Williams roept een impressionistische sfeer op door gebruik te maken van de pentatonische (vijftonige) toonreeks en door in de cadenza’s voor de soloviool geen maatindeling te hanteren. Zukerman kan daardoor zijn viool prachtig vrij laten kwinkeleren. Als je de ijle, opstijgende tonen hoort, voel je je als het ware te midden van de groene Engelse countryside, opkijkend naar de blauwe hemel. Na het wegstervende slot zet het orkest de ”Fantasia on a theme of Thomas Tallis” in, een ernstige, dwingende melodie.
Het uitstekende spel van solist en orkest en de warme akoestiek van de Londense Cadogan Hall zijn door Decca voortreffelijk vastgelegd. Een aanrader voor wie Engelse orkestmuziek beter wil leren kennen!
Vaughan Williams – Elgar – Pinchas Zukerman – Royal Philharmonic Orchestra; Decca (478 9386); € 19,99; www.deccaclassics.com
Ralph Vaughan Williams
Edward Elgar
Edward Elgar