Economie

Christelijke vakorganisatie CGMV verlegt haar koers

DEN HAAG (ND). De christelijke vakorganisatie CGMV wil nieuwe inkomsten aanboren bij onder andere bedrijven en werknemers die geen lid zijn. „Onze juristen zijn goedkoper dan advocaten”, aldus voorzitter Wim Sneep.

Eduard Sloot
8 June 2016 15:49Gewijzigd op 16 November 2020 04:07
Sneep. beeld CGMV
Sneep. beeld CGMV

Eind 2017 moet de christelijke werkgevers- en werknemersorganisatie CGMV er heel anders uit zien. Nog steeds biedt zij dan juridische steun aan werknemers die een conflict hebben met hun werkgever.

Maar CGMV werft dan ook geld bij bedrijven en overheden om bijvoorbeeld werkloze jongeren te helpen. En de christelijke vakorganisatie verkoopt zijn diensten dan ook aan werknemers die geen lid zijn.

CGMV-voorzitter Wim Sneep wil vanaf dit najaar een nieuwe „wervende strategie” inzetten. De nieuwe koers staat op de agenda van de ledenvergadering die CGMV deze en volgende week houdt. „Als alles goed op de kaart komt te staan, ontstaat een nieuw CGMV waarin oude elementen blijven bestaan”, aldus Sneep.

Een nieuwe koers is nodig, omdat het aantal leden afneemt. Vorig jaar daalde dat aantal van 8590 naar 8244, een daling van 346 leden.

Hoewel CGMV 2015 financieel positief afsloot, zet de daling de toekomst van de christelijke organisatie onder druk. Er is immers een minimaal aantal leden nodig om een goede organisatie overeind te houden. In het verleden is wel gesproken over een ondergrens van 10.000 leden.

Waarom lukt het de RMU, de reformatorische tegenhanger van CGMV, wel om leden vast te houden? „In onze achterban is de zuil veel meer afgebrokkeld dan bij de RMU”, reageert Sneep. „Dat verschil is groter dan wij denken.”

Nieuwe inkomstenbronnen, zoals diensten voor niet-leden, kunnen de gevolgen van een dalend aantal leden opvangen. „Onze juristen zijn goedkoper dan advocaten”, aldus Sneep over de hulp die CGMV kan bieden aan werknemers die geen lid zijn en een conflict hebben met hun werkgever. „Daar kunnen wij veel mee doen.”

Christelijke studenten behoren ook tot de doelgroep. CGMV wil hen helpen bij de eerste stappen op de arbeidsmarkt. „Zij betalen alleen voor een project, of heel weinig voor een lidmaatschap. Dat levert verbinding en betrokkenheid op.”

CGMV wil zich ook richten op gebieden waar de meeste leden zitten. Bij een diaconaal project voor werklozen benaderde de christelijke vakorganisatie in het verleden alle kerken, aldus Sneep. Maar omdat CGMV niet overal bekend was, gebeurde daar soms weinig mee. „We zijn gewoon te klein om alles landelijk uit te rollen.”

De komende anderhalf jaar, dus eind 2017, moet de nieuwe strategie haar vruchten afwerpen.

En wat als dat niet gebeurt? „Ik ben niet zo met die vraag bezig”, antwoordt Sneep. Hij zegt te geloven in de nieuwe koers. Bedrijven zijn best bereid om geld te steken in een project voor bijvoorbeeld jeugdwerklozen, stelt hij. „Het aantal christenen neemt af, waardoor ze er vaker alleen voor staan. Ik hoop dat zij bij ons terechtkunnen met hun vragen. Misschien zijn we over tien jaar wel een vrijwilligersclub. Dat is geen armoe: wij willen er zijn voor christenen die op het gebied van werk een klankbord zoeken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer