Politiek

Goederenvervoer per spoor blijft achter

BRUSSEL (ANP). Transportbedrijven kiezen veel vaker voor de weg dan het spoor om hun goederen door de Europese Unie te vervoeren. Het goederenvervoer per spoor verliest terrein sinds 2011, ondanks de doelstelling van de Europese Commissie om dit te fors laten stijgen.

24 May 2016 11:45Gewijzigd op 16 November 2020 03:44

Dat schrijft de Europese Rekenkamer dinsdag in een rapport. De EU droeg tussen 2007 en 2013 circa 28 miljard euro bij aan spoorprojecten, maar dat heeft niet het gewenste effect gehad. Nederland ontving bijna 77 miljoen.

Internationale goederentreinen rijden op veel trajecten gemiddeld maar 18 kilometer per uur. Dat komt mede doordat spoornetwerken nog altijd een nationale aangelegenheid zijn, waarbij in elk land andere regels gelden. Voor een soepel Europees spoorsysteem is nog een lange weg te gaan. „Onbevredigend”, oordelen de rekenmeesters.

Hoewel er grote verschillen zijn tussen de lidstaten, wordt gemiddeld driekwart van de goederen over de weg vervoerd. In Nederland wordt slechts 5 procent per spoor verplaatst.

De Rekenkamer adviseert dat de lidstaten veel meer moeten doen om hun spoorsystemen af te stemmen. „Extra geld alleen lost het probleem niet op.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer