Recensie: Audite Nova 3 van Gerben Mourik
Het project ”Audite Nova” zit er met het verschijnen van deze derde aflevering op. Gerben Mourik heeft met dit project de waarde van het neobarokorgel overtuigend aangetoond. Een topprestatie!
Op de eerste cd-box van ”Audite Nova” (”Hoor iets nieuws”) klonken neobarokorgels uit Nederland, op de tweede cd stonden instrumenten uit Denemarken en Zweden. Op deze laatste aflevering komen twee grote orgels uit Duitsland tot klinken: het Bornefeld/Boschorgel (1964) in de Martinskirche in Kassel en het Klaisorgel (1969) in de Kiliansdom in Würzburg.
Van beide orgelreuzen beschrijft musicoloog dr. Bart van Buitenen de ontstaansgeschiedenis, weliswaar in het Duits, maar de Nederlandse tekst is te downloaden via de website van het project.
Mourik speelt muziek die specifiek voor dit type instrument bedoeld is. Oren die niet zijn ingesteld op hoge vulstemmen, knorrende tongwerken en spetterende trompetten zullen aan de klank van deze orgels moeten wennen. Composities van onder anderen Günther Raphael, Flor Peeters, Helmut Walcha, Bert Matter, Helmut Bornefeld, Ernst Pepping, Hugo Distler en Jan Koetsier helpen daarbij. Onder ons is Adriaan Engels’ partita over de Lofzang van Maria bekend.
Raphaels Präludium, de partita ”Christus, der ist mein Leben” van Bornefeld, de Toccata und Fuge ”Mitten wir im Leben sind” van Pepping, Toccata II van Marius Monnikendam en de Toccata in d van André Verwoerd springen er voor mij uit.
Dat Mourik kan improviseren, weten we. Zijn ongeëvenaarde improvisaties vanuit de Kiliansdom onderstrepen dat nog eens.
Audite Nova 3 – Gerben Mourik; Tuliprecords.nl (TURE 201518); 2-cd; € 24,95; www.auditenova.org
Günther Raphael
Jan Oskar Bender
André Verwoerd
Bert Matter