Economie

RMU start nieuwe campagne tegen zondagsopenstelling

RHENEN. De Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU) is donderdag een nieuwe campagne gestart tegen de zondagsopenstelling van winkels. De vakorganisatie heeft een kaart gemaakt die consumenten uit de achterban aan winkeliers kunnen geven. „Hopelijk geeft dat aanleiding tot een gesprek.”

Redactie economie
12 May 2016 13:54Gewijzigd op 16 November 2020 03:30
RHENEN. Vakorganisatie RMU heeft een kaart gemaakt, die consumenten een handje helpt om het gesprek aan te gaan met winkeliers die hun zaak op zondag willen openen. RMU-bestuurder Peter Schalk (r) en CU-fractievoorzitter Nico Drost (m) reikten donderdagmo
RHENEN. Vakorganisatie RMU heeft een kaart gemaakt, die consumenten een handje helpt om het gesprek aan te gaan met winkeliers die hun zaak op zondag willen openen. RMU-bestuurder Peter Schalk (r) en CU-fractievoorzitter Nico Drost (m) reikten donderdagmo

De eerste kaart overhandigde RMU-bestuurder Peter Schalk donderdagmorgen in Rhenen aan Jumbo-ondernemer Cornelis Mostert. Hij deed dat samen met fractievoorzitter Nico Drost van de lokale ChristenUnie, die de RMU-campagne steunt.

Op de voorkant prijkt de tekst ”Op zo’n dag winkelen we niet” – een verwijzing naar de zondag. De achterkant bevat in het kort enkele principiële, sociale en economische argumenten voor het handhaven van de zondagsrust. Ook is er ruimte voor een persoonlijke boodschap. Vrijdag krijgen alle RMU- en CU-leden in Rhenen een setje van vijf kaarten in de bus. Het gaat om ongeveer 200 adressen.

In een begeleidende brief bij het setje vraagt de RMU haar leden om de kaarten mee te nemen bij het winkelen en na een aankoop aan de winkelier te overhandigen. „Daarmee geeft u een signaal af aan de ondernemers in uw woonplaats”, schrijft Schalk in de brief. „Als dat aanleiding is voor een gesprekje, dan is het fijn als u dat op een vriendelijke en waardige manier doet. Zo stralen we met elkaar uit dat we het goede voor elkaar en voor onze woonplaats zoeken. Juist ook om te benadrukken dat God ons een dag van rust geschonken heeft.”

Initiatiefvoorstel

In Rhenen is de zondagsopenstelling actueel. Tot nu toe heeft het stadje jaarlijks twaalf koopzondagen. In juni buigt de gemeenteraad zich over een initiatiefvoorstel van de VVD-fractie om supermarkten en bouwmarkten de ruimte te geven om elke zondagmiddag open te gaan. Volgende week al gaan winkeliers, inwoners en kerken hierover tijdens een debatavond met elkaar in gesprek.

De Rhenense ondernemers van de supermarkten Jumbo en Albert Heijn en bouwmarkt Karwei maken zich sterk voor verruiming. Over de RMU-actie zegt Jumbo-eigenaar Mostert: „We zijn het niet eens, maar iedereen heeft het recht om zijn standpunt duidelijk te maken.” Mostert houdt vast aan zijn voornemen om elke zondag open te gaan. „Onze klanten gaan nu op zondag naar plaatsen in de omgeving waar de winkels wel open zijn. We zijn vorig jaar tijdens een proef al extra zondagen open geweest. Dat pakte positief uit.”

RMU-bestuurder Schalk verwacht dat de kaartenactie de drempel verlaagt voor christenen om met hun winkelier in gesprek te gaan. „Veel mensen zien er tegen op om een formeel gesprek aan te vragen of bijvoorbeeld in te spreken bij de gemeenteraad. Zo’n kaartje pak je bij het afrekenen uit je tas en geef je aan de caissière. Hopelijk zet dat de winkelier aan het denken of is het aanleiding voor een gesprek.”

Toesturen

De RMU gaat de kaarten gericht aan haar leden toesturen op het moment dat ergens in een plaats de discussie over zondagsopenstelling oplaait. Nu is dat in Rhenen, binnenkort ook in Veenendaal en Zwolle. De vakorganisatie zoekt daarbij samenwerking met de christelijke raadsfracties. „In Veenendaal doet de SGP mee. Die heeft daar zo’n 600 leden, en wij hebben er 625”, zegt Schalk.

Over het effect van de actie kan Schalk geen voorspellingen doen. „Als duidelijk wordt dat veel mensen zich zorgen maken, kan dat de mening van een winkelier beïnvloeden. De klant is tenslotte koning.”

CU’er Drost is blij met de campagne. „Het gaat erom dat de mensen van zich laten horen. We vragen onze leden ook om naar de debatavond te komen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer