Binnenland

Onderzoekers: ‘Light’ maakt op termijn niet slanker

WAGENINGEN. Het aanbieden van light-varianten van snoep, frisdrank of zoutjes draagt niet bij aan de doelstelling om overgewicht bij de bevolking terug te dringen. Het draagt, ook op de lange termijn, alleen maar overconsumptie van deze producten in de hand.

Redactie binnenland
12 May 2016 13:24Gewijzigd op 16 November 2020 03:29
Beeld ANP
Beeld ANP

Dat blijkt uit een studie van onder anderen de Wageningse marketinghoogleraar Joost Pennings in het International Journal of Research in Marketing. Dat meldde Wageningen Universiteit donderdag.

Dat consumenten meer light chips eten zodra ze daarop zijn overgeschakeld was al bekend, maar nu blijkt dat ze een jaar later nog steeds in dat gedrag volharden.

Pennings: „Mensen voelen zich schuldig als ze iets eten waar ze dik van worden, maar als ze overschakelen op light blijken ze er meteen meer van te eten. Vervolgens wordt dat een gewoonte, waarbij ze na een jaar niet alleen meer eten van de lightversie, maar vaak deels ook weer van de gewone variant.” Het is voor het eerst dat dit langetermijneffect wetenschappelijk is vastgesteld.

Het onderzoek concentreerde zich op de consumptie van light chips, maar volgens Pennings strekken de conclusies zich ook uit tot producten zoals snoep en frisdrank, die vooral een genotsfunctie hebben.

De onderzoekers adviseren de overheid voorzichtig te zijn met het aanprijzen van lightproducten. „Light is niet slecht, maar we moeten ons bewust zijn van het psychologische effect van die claim. Als we willen dat mensen met overgewicht ook daadwerkelijk minder calorieën binnenkrijgen, moeten we ze beter voorlichten”, aldus Pennings.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer