Apps leren kansarme kinderen sneller lezen
Kinderen in economisch achtergestelde gebieden leren sneller lezen als ze geprikkeld worden door apps die de taalvaardigheid bevorderen.
Dat stellen Amerikaanse onderzoekers vast na onderzoek in Ethiopië, Zuid-Afrika en de VS. Zij presenteerden de resultaten van hun onderzoek vorige week.
Onderzoekers van het MIT, de Tuftsuniversiteit en de Staatsuniversiteit van Georgia bestudeerden gedurende vier jaar groepen jonge kinderen die ze een tabletcomputer gaven die werd uitgerust met apps die de geletterdheid bevorderen.
Ze wilden achterhalen of kinderen in economisch achtergestelde gebieden op deze manier sneller tot lezen kwamen.
De drie tests bleken de bereidheid van kinderen om te lezen sterk te bevorderen. De eerste test werd gedaan in Ethiopië, in een dorp zonder scholen waar kinderen nooit eerder leerden lezen of schrijven. De tweede test had plaats op een voorstedelijke Zuid-Afrikaanse school waar per zestig kinderen één leerkracht aanwezig is. De derde test had plaats in een landelijke school in de Verenigde Staten met vooral kinderen uit lage-inkomensgezinnen.
Op de Afrikaanse scholen scoor- den kinderen die de tablets ge- bruikten veel beter dan degenen die dat niet deden. Op de Amerikaanse school zagen de onderzoekers een duidelijke verbetering van de lees- en schrijfvaardigheden nadat kinderen de tablets vier maanden hadden gebruikt.
„De bedoeling van ons project is om wetenschap en innovatie in te zetten om het beste onderwijs te kunnen brengen naar de meest achtergestelde kinderen”, zegt hoofdauteur Cynthia Breazeal van MIT. „Er is heel veel aan het bewegen op het vlak van technologische innovatie voor kinderen vanaf acht jaar, kinderen die al overweg kunnen met een muis en kunnen typen. Voor de groep jongere kinderen staat het met de innovatie niet zo ver en toch zegt de wetenschap dat we hen zo snel mogelijk moeten meekrijgen.”
Breazeal heeft de resultaten van de studie verwerkt in een rapport en werkte daarvoor samen met Maryanne Wolf en Stephanie Gottwald van het Centrum voor Lees- en Taalonderzoek van de Tuftsuniversiteit in Medford (Boston).
Zij selecteerden honderden apps die bij kinderen tussen de vier en elf jaar de basis leggen voor leesvaardigheid.