Politiek

Deel Kamer pleit voor ministerie van Voedsel

DEN HAAG. PvdA, CDA en ChristenUnie zien er wel wat in om bij de eerstvolgende kabinets­formatie al het beleid rond voedselvoorziening en voedselveiligheid samen te brengen in een ministerie van Voedsel, meldde de NOS dinsdagmorgen.

Redactie politiek
3 May 2016 07:08Gewijzigd op 16 November 2020 03:17
beeld ANP
beeld ANP

Het voedselbeleid is nu verdeeld over diverse departementen. Zo is de productie ondergebracht bij het ministerie van Economische Zaken, voedselveiligheid deels bij Volksgezondheid en de export van voedsel bij Buitenlandse Handel.

„Onderwerpen zoals voedselveiligheid, dierenwelzijn en bestrijdingsmiddelen zijn nu versnipperd”, lichtte ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber toe aan de NOS. „Ze zouden veel beter onder één dak kunnen worden samengebracht. Een ministerie van Voedsel, dat een bredere kijk heeft dan het oude ministerie van Landbouw, heeft de toekomst.”

PvdA-Kamerlid Dikkers voegde daar aan toe dat landbouw nu te veel wordt gezien als een economische sector. Zij vindt dat er met een ruimere blik moet worden gekeken naar voedselgerelateerde onderwerpen.

De SGP wil geen ministerie van Voedsel, maar juist terug naar een afzonderlijk ministerie van Landbouw. „De belangen worden nu niet goed behartigd”, zei SGP’er Dijkgraaf tegen de NOS. „Landbouw is opgeslokt door het ministerie van Economische Zaken.”

Ook landbouworganisatie LTO zit op die lijn. Landbouw is meer dan economie, aldus LTO-voorzitter Albert Jan Maat: „Zo is de sector een belangrijke beheerder van natuur en landschap. Ruim twee derde van ons nationale oppervlak wordt beheerd en gebruikt door agrarische ondernemers.”

SP, GroenLinks en D66 vinden de naam van het ministerie niet belangrijk. Volgens hen gaat het er om of er duurzaam beleid wordt gevoerd.

Staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken) werkt ondertussen aan verduurzaming van de tuinbouwsector. Met vertegenwoordigers van de Nederlandse tuinbouw heeft hij maandag afgesproken om Europese subsidies niet langer in te zetten voor schaalvergroting en kostprijsverlaging, maar voor verdergaande verduurzaming, voor productvernieuwing en voor marketing.

Producenten van groente en fruit moeten zo meer gaan inspelen op de vraag van consumenten naar gezonde voeding, naar eten dat makkelijk klaar te maken is en dat in de omgeving is geproduceerd. Klanten worden tegelijkertijd, onder meer via een reclamecampagne, gestimuleerd om meer groente en fruit te gaan eten.

„Zowel vanuit het oogpunt van gezondheid en duurzaamheid als vanuit het belang van de sector is het belangrijk om de consumptie van groente en fruit te vergroten”, aldus Van Dam maandag. Vanaf komend jaar zijn daarvoor tientallen miljoenen euro’s beschikbaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer