Economie

Groei in Nederland voor mediaconcern Sanoma

HOOFDDORP (ANP). Het Finse mediaconcern Sanoma is er afgelopen kwartaal in geslaagd om meer winst te maken in Nederland en België. Daarbij wist de uitgever van onder meer Nu.nl, SBS en tijdschriften als Donald Duck en Libelle de inkomsten uit lopende activiteiten met 3 procent te laten groeien.

3 May 2016 08:58Gewijzigd op 16 November 2020 03:17

De operationele winst kwam 28 procent hoger uit dan en jaar eerder, op 7,4 miljoen euro. De totale omzet van de Nederlands-Belgische tak van Sanoma daalde nog wel, tot 175,6 miljoen euro, tegen 189,5 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar. Dit komt omdat Sanoma recent nog verschillende titels, waaronder het Belgische tv- en opinieblad Humo, heeft verkocht.

Vooral titels als Libelle, vtwonen en LINDA liepen goed. De tv-zenders van SBS trokken relatief meer kijkers en advertenties brachten meer geld op.

Ook buiten Nederland en België liet Sanoma verbeteringen zien. Zo zag het concern zijn marktaandeel toenemen in de Finse advertentiemarkt. In het thuisland ging het vooral goed met Sanoma’s radio- en tv-activiteiten.

Het mediabedrijf boekte concernbreed een nettowinst van bijna 1 miljoen euro, waar een jaar geleden nog een verlies van 8,3 miljoen euro in de boeken werd gezet. De omzet zakte daarbij met ruim 7 procent tot 353 miljoen euro. Geschoond voor de activiteiten die Sanoma afgelopen jaar van de hand heeft gedaan, bleven de opbrengsten min of meer stabiel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer