Dure dollar drukt omzet Colgate-Palmolive
NEW YORK (ANP). De Amerikaanse fabrikant van verzorgingsproducten Colgate-Palmolive had afgelopen kwartaal opnieuw veel last van de dure dollar. Het bedrijf bracht op eigen kracht wel meer tandpasta, shampoo, dierenvoeding en schoonmaakmiddelen aan de man, tegen hogere prijzen, maar zag de omzet toch met 7,5 procent teruglopen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De Amerikaanse branchegenoot van Unilever meldde donderdag een omzet van bijna 3,8 miljard dollar (3,3 miljard euro) over de drie maanden tot en met maart. Ongunstige wisselkoersen drukten de opbrengsten met 8 procent.
De nettowinst bedroeg 533 miljoen dollar, tegen 542 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar. Colgate-Palmolive schrijft het verslechterde resultaat onder meer toe aan kosten in verband met een paar jaar terug ingezette bezuinigingen. Verder werd de winst gedrukt door een eerder gemelde afschrijving op activiteiten in Venezuela.