Brussel neemt Android op de korrel
BRUSSEL (ANP). Google heeft opnieuw een onderzoek aan zijn broek van de Europese Commissie. Android, Googles besturingssysteem voor mobiele telefoons, heeft wereldwijd een dominante marktpositie en daar heeft de internetgigant volgens Brussel misbruik van gemaakt.
Het Amerikaanse bedrijf overtreedt daarmee de mededingsregels, zo blijkt volgens de commissie uit eerste bevindingen. Deze voorlopige conclusie zegt nog niets over het uiteindelijke oordeel, stelde EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) woensdag evenwel. Als Brussel overtredingen constateert, kan het Google een boete opleggen van maximaal 10 procent van de jaaromzet.
Google heeft beperkingen opgelegd aan bedrijven die telefoons met een Android-systeem maken, aldus de commissie. Zo worden ze bijvoorbeeld verplicht de Google-browser Chrome en andere Google-applicaties vooraf te installeren op de toestellen. Ook is Google vaak de enige zoekmachine op zo’n smartphone.
In Europa draait circa 80 procent van de smartphones en tablets op Android. „Een concurrerende mobiele internetsector is steeds belangrijker voor consumenten en bedrijven in Europa”, zei Vestager.
Bedrijven moeten vrij zijn om te kiezen welke apps ze van tevoren op een toestel zetten, vindt de commissie. Googles gedrag weerhoudt consumenten ervan breed te kunnen kiezen tussen apps, diensten en innovatie door andere marktpartijen, aldus Vestager. „En dat is niet goed.”
Een jaar geleden ontving Google al een formele klacht van de commissie over de manier waarop het zoekresultaten presenteert. Eigen producten en diensten zouden daarbij worden bevoordeeld. Brussel is momenteel bezig de uitgebreide reactie van Google te analyseren.
Google laat in een reactie weten de zorgen serieus te nemen. „Maar we geloven ook dat ons verdienmodel de productiekosten drukt en de flexibiliteit van fabrikanten vergroot, terwijl het consumenten een ongekende controle geeft over hun mobiele apparaten.” Het bedrijf zal de Europese Commissie proberen te overtuigen dat het Android-model juist wel goed is voor de concurrentie en voor consumenten.
Het nieuwe onderzoek richt zich ook op Googles moederbedrijf Alphabet.