Recensie: Samenzang vanuit Sliedrecht
Arjan Versluis’ tweede psalmen-cd is een feest. De organist verstaat de kunst op het extraverte Naberorgel in de Grote Kerk van Sliedrecht aanstekelijke voorspelen te maken, waarna er onder leiding van zijn Sliedrechtse collega Martin Zonnenberg al even aanstekelijk wordt gezongen door een grote groep zangers.
De zangers zingen ritmisch, in een opgewekt tempo, uit de berijming van 1773, volgens de notatie van het Liedboek. Het weglaten van toevallige verhogingen (Psalm 5, 80) is geen probleem.
Versluis gebruikt veel verschillende vormen. In de voorspelen laat hij echo’s horen (Psalm 81), er komen aria’s (84) en koraalfantasieën langs. Bij sommige psalmen maakt hij barokke sferen (95, 106), bij een andere duikt hij de romantiek in (25, 84). Hij heeft vast veel naar Klaas Bolt geluisterd.
In de begeleidingsvormen is hij veelvormig. Melodie in de bas (106 – wat ik zelf nooit zo lekker vind zingen), tegenstemmen en omspelingen bij zo ongeveer elke psalm, chromatische regeltussenspelen (39).
Ten opzichte van de eerste psalmen-cd, die vorig jaar verscheen, is deze cd creatiever: de zangers zijn nu ingedeeld in mannen, vrouwen, kleine groep, allen. Dat geeft de psalmen meer reliëf.
Wat mij betreft komt er nog een cd, misschien in een wat akoestischer kerk. Want de kerk in Sliedrecht klinkt erg droog. En misschien nog meer variatie. Een solozanger die in Psalm 24 de vragen stelt; akkoorden die een regel lang blijven liggen; verzen waar het orgel zwijgt op de regeltussenspelen na; psalmen in canon. Ik heb het gevoel dat Arjan Versluis zo’n derde feest-cd wel waar kan maken. In Dordrecht of Gorinchem of zo.
Psalmen (2) – Samenzang o.l.v. dirigent Martin Zonnenberg en organist Arjan Versluis; D.E. Versluis Classical Music Productions (DEV-SL 1037); € 14,95; www.deversluis.nl
Voorspel
Samenzang
Voorspel