KvK maakte fouten bij inkoop
UTRECHT (ANP). De Kamer van Koophandel (KvK) heeft vorig jaar voor tientallen miljoenen euro’s diensten ingekocht zonder goed te letten op de regels voor aanbesteding. Dat blijkt uit het jaarverslag van de KvK dat donderdag naar buiten kwam. In totaal gaat het om 38 miljoen euro, bijna 20 procent van de totale uitgaven van de KvK, die vorig jaar op 187 miljoen euro lagen.
Circa twee derde van het foutief aanbestede bedrag heeft te maken met contracten die zijn afgesloten in de periode voorafgaand aan de fusie van veertien organisaties tot een nieuwe KvK begin 2014. Het gaat daarbij vooral om contracten voor ICT-dienstverlening, facilitaire zaken (zoals schoonmaak en beveiliging) en de OV-jaarkaart voor medewerkers.
Bij deze contracten werd vaak gebruikgemaakt van verlengingsopties in eerder afgesloten contracten, terwijl deze eigenlijk beëindigd of opnieuw aanbesteed hadden moeten worden.
Volgens de KvK zijn na constatering direct maatregelen genomen om de inkoop op orde te brengen. Zo is de inkoopafdeling versterkt, zijn budgethouders en medewerkers opnieuw getraind en werden extra controlemaatregelen genomen. Dit jaar en in de loop van 2017 zullen alle lopende, niet goed aanbestede contracten vervangen zijn door juist aanbestede contracten, aldus de KvK.
Ook is een en ander gemeld bij het ministerie van Economische Zaken. De KvK staat vanwege de verkeerde aanbestedingen echter niet onder verscherpt toezicht.
De KvK zag het aantal medewerkers de afgelopen jaren afkalven tot 1426. Dat aantal zal in 2018 verder zijn afgenomen tot 1150, aldus een woordvoerder, onder meer door verdere digitalisering. Het eigen vermogen van de KvK is overigens weer positief. In 2014 ontstond nog een negatief eigen vermogen door een grote voorziening die getroffen moest worden voor het afvloeien van de medewerkers die boventallig werden.