Schippers beslist dit najaar over het Vinkje
DEN HAAG (ANP). De Consumentenbond voert campagne om het Vinkje voor een bewuste of gezondere keuze op producten weg te krijgen, maar minister Edith Schippers (Volksgezondheid) is nog niet zover. De minister kijkt de komende tijd of en hoe het Vinkje, dat consumenten moet helpen bij het kiezen van gezondere producten, verbeterd kan worden. Dit najaar beslist ze hoe het verder moet.
Als het zo is dat we een goed model hebben maar de consument het niet begrijpt, dan schieten we ons doel voorbij, zei de minister donderdag in debat met de Tweede Kamer. Schippers kijkt ook naar goede voorbeelden in andere landen. „Als ik ergens iets veel beters vind, wil ik dat best overnemen.”
De Consumentenbond begon onlangs de campagne ‘Weg met het Vinkje’, omdat het logo te weinig informatie geeft over hoe gezond een voedingsmiddel is en omdat veel mensen niet weten wat de blauwe en groene vinkjes op producten betekenen. Het groene teken staat voor een gezondere keuze, het blauwe voor een bewuste keuze.