Binnenland

„Muziekonderwijs op basisschool moet beter”

AMSTERDAM. De kwaliteit van het muziekonderwijs op basisscholen is onder de maat. Meer samenwerking tussen groepsleerkrachten, vakdocenten, pabo’s, conservatoria en muziekscholen is nodig.

Redactie binnenland
30 March 2016 14:37Gewijzigd op 16 November 2020 02:30
Amsterdam. Koningin Máxima kreeg woensdagmorgen op het Conservatorium van Amsterdam het rapport ”Muziekeducatie doen we samen" overhandigd. beeld ANP
Amsterdam. Koningin Máxima kreeg woensdagmorgen op het Conservatorium van Amsterdam het rapport ”Muziekeducatie doen we samen" overhandigd. beeld ANP

Dat is de kern van het rapport ”Muziekeducatie doen we samen” dat woensdag op het Conservatorium van Amsterdam werd overhandigd aan koningin Máxima.

Groepsleerkrachten op de basisschool zijn vaak niet bekwaam om muziek te geven. Het ontbreekt ze aan vakinhoudelijke en didactische vaardigheden. Ook zijn er te veel verschillende lesmethodes op de markt, met een sterk wisselende kwaliteit. Muziek heeft, net als andere culturele vakken, weinig status. Groepsleerkrachten en vakleerkrachten die muziek moeten geven, werken niet of nauwelijks samen.

Volgens het rapport gaat het bij de opleiding van leraren basisonderwijs al mis. Zij krijgen op de pabo te weinig muziekles om zich het vak eigen te maken. Sommige basisscholen proberen het niveau van het muziekonderwijs wel omhoog te krijgen, maar vaak met kortlopende projecten die voor de langere termijn weinig effect hebben.

Het rapport pleit voor het invoeren van „structureel” muziekonderwijs, op basis van lesmodules die door de SLO, het landelijke kenniscentrum voor leerplanontwikkeling, zijn gemaakt. Ook moeten basisscholen, pabo’s, conservatoria en muziekscholen meer gaan samenwerken, om muziekonderwijs binnen en buiten de school op een hoger niveau te krijgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer