Economie

Detailhandelaar Metro wil zichzelf opsplitsen

DÜSSELDORF (ANP/BLOOMBERG). Het Duitse detailhandelsconcern Metro, moederbedrijf van onder meer Media Markt en Makro, wil zichzelf opsplitsen in twee onafhankelijke delen, om zo de waarde van de onderneming te vergroten.

30 March 2016 09:21Gewijzigd op 16 November 2020 02:30

Metro is van plan zijn groothandels- en levensmiddelenactiviteiten in een nieuw bedrijf onder te brengen, naast het onderdeel voor consumentenelektronica Media-Saturn. Volgens het concern ontstaan daardoor sterke spelers in hun eigen marktsegment. De aandeelhouders van Metro zullen in beide ondernemingen aandelen bezitten in overeenstemming met hun huidige belangen.

Er is nog geen definitief besluit genomen en eerst zal het lopende onderzoek naar de opdeling worden afgerond. Mocht de opsplitsing wel worden doorgezet, dan zou die medio volgend jaar gerealiseerd moeten worden.

Metro denkt dat de twee nieuwe beursgenoteerde bedrijven sterker kunnen groeien, wat volgens het concern uit Düsseldorf voordeel oplevert voor alle belanghebbenden. De belangrijkste aandeelhouders van Metro hebben aangegeven achter de opsplitsing te staan.

De groothandels- en levensmiddelendivisie moet geleid gaan worden door Metro-topman Olaf Koch, terwijl de elektronicatak bestuurd zal worden door de Nederlander Pieter Haas, die nu leiding geeft aan Media-Saturn.

Op de beurs in Frankfurt werd positief gereageerd op de plannen van Metro. Het aandeel steeg 10 procent. De marktwaarde van het concern bedraagt circa 8,8 miljard euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer