Recensie: Paasmuziek uit Cambridge
Het verhaal wil dat de jonge Orlandus Lassus (1532-1594) vanwege zijn prachtige stem drie keer ontvoerd is. Feit is dat zijn nalatenschap gerekend kan worden tot het beste wat de renaissance aan muziek heeft voortgebracht. Drie van zijn knap opgezette composities voor de paasliturgie markeren het begin, midden en slot van de nieuwste cd van het Choir of Clare College in Cambridge.
Na cd’s met muziek voor onder andere advent en Pinksteren is dit alweer de zesde in de reeks die het koor maakt voor het label Harmonia Mundi.
De titel van de cd verwijst naar de paashymne ”Haec dies” („Dit is de dag die de Heere gemaakt heeft”). Deze psalmtekst heeft vanouds een plek tussen de twee lezingen tijdens de paasviering en is op deze cd present met maar liefst drie zettingen. In de gregoriaanse versie heerst nog een ingetogen blijdschap, de versies van William Byrd (1539/40-1623) en Matthew Martin (1976) zetten met buitelende stemmen twinkelend en swingend in op een meer extraverte paasvreugde. Een mooi alternatief voor degene voor wie de Engelse kerstmuziek vaak te zoet is.
De stemmen van het koor scheppen een schitterend transparant geluid, fraai opgenomen in de galmende akoestiek van kerken in Londen en Tonbridge. De bezetting lijkt wat tegendraads: geen jongens en mannen zoals veel beroemde collega-koren, maar jonge vrouwen en mannen.
Fijn aan cd’s als deze is dat de muziek vijf eeuwen omspant zonder dat het een onsamenhangende potpourri wordt. Het is allemaal dagelijkse kost voor het universiteitskoor, dat dit repertoire normaal gesproken zingt tijdens de dagelijkse ”services” in zijn eigen kapel.
Haec dies – Music for Easter – Choir of Clare College, Cambridge – Graham Ross; Harmonia Mundi (HMU 907655); ca. € 15,-; www.harmoniamundi.com
Orlando de Lassus
Samuel Scheidt
Charles Villiers Stanford