Flinke groei voor brillenketen Hans Anders
GORINCHEM (ANP). Hans Anders wil dit jaar minstens tien nieuwe ‘brand stores’ openen, grote vestigingen met onder meer een uitgebreidere collectie. Dat maakte de brillenverkoper dinsdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers van 2015.
Waar veel winkelketens het vorig jaar moeilijk hadden, groeide Hans Anders flink. Het bedrijf, dat ook winkels heeft in België, Frankrijk en Zweden, behaalde een omzet van ruim 171 miljoen euro. Dat is 8,5 procent meer dan in 2014.
Hans Anders heeft daarmee naar eigen zeggen het beste boekjaar uit zijn 33-jarig bestaan achter de rug. De operationele winst viel volgens het bedrijf 40 procent hoger uit dan in 2014, en lag tussen de 15 en 20 procent van de omzet. Een precies bedrag werd niet genoemd.
Volgens algemeen directeur Remco Boerefijn spelen de tot dusver zeven brand stores een hoofdrol in de toekomstplannen van Hans Anders. „Iedere verbouwing leidt telkens binnen enkele maanden tot een fors hogere omzet van de vestiging”, zei hij. Hans Anders heeft in totaal 250 filialen in ons land. Daar komen er dit jaar twintig bij.
Hans Anders blijft brillen aanbieden tegen lage prijzen, maar mikt daarnaast op omzetgroei door steeds meer dure merken in de collectie op te nemen. Ook de vernieuwde webshop en de stijgende verkoop van hoortoestellen dragen naar verwachting bij aan een verdere groei van de opbrengsten in 2016.