Plus pakt meer marktaandeel
UTRECHT (ANP). Supermarktketen Plus timmert aan de weg. De grootgrutter boekte afgelopen jaar meer omzet. Ook zag het de winst toenemen en tevens wist het zijn marktaandeel te vergroten. „Een buitengewoon goed jaar”, zo oordeelde algemeen directeur Jan Brouwer dinsdag bij de bekendmaking van de jaarcijfers.
Plus zag zijn consumentenomzet afgelopen jaar met krap 9 procent stijgen tot 2,2 miljard euro. Zonder 53e week bedroeg de omzetgroei 6,5 procent. Eind 2015 telde Plus 262 winkels. Dat waren er zeven meer dan een jaar eerder.
Onder de streep hield de onderneming 10 miljoen euro over. Een jaar eerder was de nettowinst nog 5,7 miljoen euro. De stijging was mede te danken aan de verkoop van de verzekeringsactiviteiten van Plus, waarmee 2,5 miljoen euro werd opgehaald.
Het marktaandeel van Plus steeg met 0,3 procentpunt tot 6,2 procent. In 2016 wil Plus „voortbouwen” op de ingezette koers.